مقایسه‌ی باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود‬تنظیمی در دانش‬آموزان پسر نارساخوان، نارسانویس، نارسا حساب و عادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

2 کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی

4 استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه گیلان

چکیده

هدف این پژوهش مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان نارساخوان، نارسانویس، نارسا حساب و عادیبود. این پژوهش یک مطالعه مقایسهای و از نوع مورد-شاهدی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پایه دوم و سوم راهنمایی نارساخوان، نارسانویس، نارسا حساب و عادی شهر رشت در سال تحصیلی 91-92 میباشند. شرکتکنندگان پژوهش شامل 60 دانش‌آموز (15 نفر نارساخوان، 15 نفر نارسانویس، 15 نفر نارسا حساب و 15 نفر عادی) پایه دوم و سوم راهنمایی بودند که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای از میان دانشآموزان مدارس ناحیه 1 و 2 شهر رشت انتخاب شدند. برای جمع‌آوری دادهها از آزمونهای محقق ساخته خواندن، نوشتن و ریاضیات، پرسش‌نامه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و آزمون هوشی ریون استفاده شد. داده‌ها به روش توصیفی، تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) و آزمون تعقیبی LSD تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین چهار گروه از نظر خودکارآمدی، ارزش گذاری، اضطراب امتحان، راهبردهای شناختی و خود-تنظیمی تفاوت معناداری وجود دارد. این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه برنامه ریزی، آموزش و ارتقای بهداشت روانی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A compare motivational beliefs and self- regulation learning strategies in boy students with dyslexia, dysgraphia, dyscalculia and normal

نویسندگان [English]

  • M Narimani 1
  • B Khoshnoodnia Chomachaei 2
  • A Zahed 3
  • A Abolghasemi 4
1 Corresponding Author: Professor of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
2 MA. in Psychology, University of Mohaghegh Ardabili
3 Associate Professor, University of Mohaghegh Ardabili
4 Professor of Psychology, University of Guilan
چکیده [English]

The purpose of the present study was to compare motivational beliefs and self- regulated learning strategies in dyslexia, dysgraphia, dyscalculia and normal students. This is a comparative case-control study.  The population of this research includes all second and third grade secondary students with and without learning disabilities in Rasht city during the academic year of 2012-2013. Using a multi-stage random cluster sampling method, a sample of 60 second and third grade secondary students (15 dyslexia, 15 dysgraphia, 15 dyscalculia and 15 normal) was selected from students in the 1st and 2nd districts of Rasht city. Data were collected using the researcher constructed tests for reading, writing and math evaluation, motivational beliefs and self- regulated learning strategies scale and Raven’s progressive Matrices. Data description, Multivariate analysis of variance (MANOVA) and LSD post hoc test were analyzed. The results showed that there is a significant difference between the four groups of students in motivational beliefs and self- regulated learning strategies. This finding has important implications regarding the planning, educational and mental health of students with learning disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : motivational beliefs
  • self- regulation learning strategies
  • dyslexia
  • Dysgraphia
  • dyscalculia
احدی، حسن و کاکاوند، علیرضا (1389). اختلالهای یادگیری (از نظریه تا عمل). تهران: انتشارات ارسباران.
بهراد، بهنام (1384). فراتحلیل شیوع ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان ابتدایی ایران. پژوهش در حیطهی کودکان استثنایی، 5(4)، 437-417.
پورجعفردوست، کاملیا (1386). ساخت و هنجاریابی آزمون خودکارآمدی دانشآموزان 14 تا 18 سالهی دبیرستانهای شهر کرج. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
حقرنجبر، فرخ؛ کاکاوند، علیرضا و دانش، عصمت (1390). مقایسه خودکارآمدی، اختلال هیجانی و احساس تنهایی در دانش‌آموزان دچار ناتوانی یادگیری و عادی. فصلنامه روان شناسی کاربردی، 5(4)، 58-42.
خیر، محمد و البرزی، محبوبه (1386). مقایسه باورهای انگیزشی در یادگیری خودنظمیافته میان کودکان تیزهوش، ناتوان یادگیری و عادی در گروهی از دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان شیراز. فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی، 8(1)، 87-69.
داوودی، محمد (1386). نقش معلم در تربیت دینی. تهران: انتشارات حوزه و دانشگاه.
زاهد، عادل؛ رجبی، سعید و امیدی، مسعود (1391). مقایسهی سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 62-43.
سبحانینژاد، مهدی و عابدی، احمد (1385). بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان با عملکرد تحصیلی آنان در درس ریاضی. فصلنامه روان‌شناسی دانشگاه تبریز، 1(1)، 98-79.
سید عباسزاده، میرمحمد؛ گنجی، مسعود و شیرزاد، علی (1382). بررسی رابطهی هوش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایهی سوم راهنمایی تحصیلی مدارس استعداد درخشان شهرستان اردبیل، پایاننامهی کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل.
سیف، علی اکبر (1387). روانشناسی پرورشی نوین. چاپ دوم، تهران: نشر دوران.
علاییخرایم، رقیه؛ نریمانی، محمد و علاییخرایم، سارا (1391). مقایسه باورهای خودکارآمدی و انگیزهی پیشرفت در میان دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(3)، 104-85.
کجباف، محمدباقر؛ مولوی، حسین و شیرازی، علیرضا (1382). بررسی رابطهی باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی. فصلنامه تازههای علوم شناختی، 5(1)، 33-27.
فلاحچای، سیدرضا (1374). بررسی اختلالات خواندن و نوشتن در بین دانشآموزان ابتدایی رشت. پایاننامه کارشناسیارشد روان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
هالاهان، دانیل. پی؛ لوید، جان. و؛ کافمن، جمیز. م؛ ویس، مارگارت. پی و مارتینز، الیزابت. ا (2005). اختلالهای یادگیری . ترجمهی حمید علیزاده، قربان همتی علمدارلو، صدیقه رضایی دهنوی و ستاره شجاعی (1391). تهران: انتشارات ارسباران.
Ahadi, H., & Kakavand, A. R. (2010). Learning disability (from theory to practice). Tehran: Arasbaran Publication. (Persian).
Alaei kharayem, R., Narimani, M., & Alaei kharayem, S. (2012). A Comparison of self-efficacy beliefs and achievement motivation in students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 1(3), 85-104. (Persian).
Altarac, M. (2007). Prevalence of learning disability among United States children with asthma and diabetes. Annals of Epidemiology, 17(9), 746-747.
Baird, G. L., Scott, W. D., Dearing, E., & Hamill, S. K. (2009). Cognitive self-regulation in youth with and without learning disabilities: Academic self-efficacy, theories of intelligence, learning vs. performance goal preferences, and effort attributions. Journal of Social and Clinical Psychology, 28, 881-908.
Behrad, B. (2006). Prevalence of learning disabilities in Iranian primary students: a metaanalysis. Journal of Research on Exceptional Children, 5(4), 417-436. (Persian).
Bembeutty, H. (2008). Self-Regulation of Learning and Academic Delay of Gratification, Gender and Ethnic Differences among college students. Journal of Advanced Academics, 18(4), 586-616.
Botsas, G., & Padeliadu, S. (2004). The contribution of meta-cognitive research in planning, development and use of language software in the classroom. Proceedings of 1st Hellenic Conference “The technology utilization at the primary school” Argiroupoli, 16-17 October.
Davoudi, M. (2007). The role of the teacher in religious education. Tehran: Seminary and University Publication. (Persian).
FallahChay, S. R. (1995). Study of reading and writing disorder among elementary school students in Rasht. Master's Thesis, Tarbiat Modares of University. (Persian).
Faye Marsha, G. (2006). Effects of self-regulated learning in mathematics achievement of selected Southeast Asian children. Journal of Instructional Psychology, 32(3), 194-205.
Fulk, B. M., Brigham, F. J., & Lohman, D. A. (1998). Motivation and self-regulation: a comparison of students with learning and behavior problem. Journal Remedial and Special Education, 19(5), 300-309.
Graham, L., & Bellert, A. (2004). Difficulties in reading comprehension for students with learning disabilities. Learning about Learning Disabilities, 3, 251-279.
Grolnick, W. S., & Ryan, R. M. (1990). Self-perception motivation, and adjustment in children with learning disabilities. Journal of learning Disability, 23(3), 177-184.
Haghranjbar, F., Kakavand, A. R., & Danesh, E. (2012). Comparison of self-efficacy, emotional disorder and loneliness between normal students and those with learning disability. Journal of Applied Psychology, 5(4), 42-58. (Persian).
Halahan, D. P., Lloyd, Ch., Kaufman, J., Veic, M, & Martinz, E. (2005). Learning disorders. translated by Alizadeh, H., Hemati Alamdarlo, G., Rezaei Dehnavi, S, & Shojaei, S. (2011). Tehran: Arasbaran publication. (Persian).
Hall, C. W., Spruill, K. L., & Webster, R. E. (2002). Motivational and attitudinal factors in college students with and without learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 25(2), 79–86.
Jacobsen, B., Lowery, B., & Du-Cette, J. R. (1986). Attributions of learning disabled children. Journal of Educational Psychology, 78, 59-65.
Kajbaf, M. B., Moulavi, H., & Shirazi, A. R. (2003). Relationship of motivational beliefs and self-regulated learning strategies with high school students' academic performance. Advanced in Cognitive Science, 5(1), 27-33. (Persian).
Khayer, M., & Alborzi, M. (2007). A study of comparison of motivational beliefs regarding self-regulated learning among normal and gifted and learning disable children in Shiraz. Studies in Education & Psychology, 8(1)و 69-87. (Persian).
Klassen, R. M. (2010). Confidence to manage learning: The self-efficacy for self-regulated learning of early adolescents with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 33, 19-30.
Klassen, R. M., & Lynch, S. L. (2007). Self-efficacy from the perspective of adolescents with LD and their specialist teachers. Journal of Learning Disability, 40(6), 494-507.
Lackaye, T., Margalit, M., Ziv, O., & Ziman, T. (2006). Comparisons of self-efficacy, mood, effort, and hope between students with learning disabilities and their non-Ld matched peers. Learning Disabilities Research and Practice, 21, 111-121.
Mcquillan, M. K., Coleman, G. A., Tucker, C. R. & Thompson, A. L. (2011). Guidelin for identifying children with learning disability. Connecticute State: Department of Education.
Nelson, J. M., & Harwood, H. (2011). Learning disabilities and anxiety: A meta-analysis. Journal of Learning Disability, 44(1), 3-17.
Padeliadu, S., Botsas, G., & Sideridis, G. (2002). Metacognitive awareness and reading strategies: average and reading disabled students. In selected papers on theoretical and applied linguistics 14th international symposiaum, 307-318. Department of Theoretical and Applied Linguistics, Aristotle University of Thessaloniki.
Peleg, O. (2009). Test anxiety, academic achievement, and self-esteem among arab adolescents with and without learning disabilities. Journal Learning Disability Quarterly, 32(1), 11-25.
Pintrich, P. R., Anderman, E. M., & Klobucar, C. (1994). Intra individual differences in motivation and cognition in students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 27, 360–370.
Pintrich, P. R., & DeGroot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
Plata, M., Trusty, J., & Glasgow, D. (2005). Adolescents with learning disabilities: Are they allowed to participate in activities? Journal of Educational Research, 98, 136-143.
PourJafarDoust, K. (2007). The construction and standardization of efficacy testing of students 14 to 18 years of high school in Karaj city. Master's Thesis, Faculty of Education and psychology, allameh Tabatabaei of University. (Persian).
Rosenzweig, C., Krawec, J., & Montague, M. (2011). Metacognitive strategy use of eighth-grade students with and without learning disabilities during mathematical problem solving: A think-aloud analysis. Journal of Learning Disabilities, 44, 508-520.
Ruban, L. M. (2000). Patterns of self-regulated learning and academic achievement among university students with and without learning disabilities. Doctoral Dissertation, University of Connecticut. Dissertation Abstracts International, 61, 1296.
Schunk, D. H. (2005). Self-regulated learning: The educational legacy of Paul R. Pintrich. Educational Psychologist, 40, 85-94.
Seyed AbbasZadeh, M. M., Ganji, M., & Shirzadeh, A. (2001). Investigate the relationship between intelligence and academic achievement of students of grade school Talent Ardebil city. Master's Thesis, Organization and Planning of Ardabil Provinc. (Persian).
Seyf, A. A. (2008). Modern educational psychology. (2th edition), Tehran: Doran Publication. (Persian).
Sideridis, G. D., Morgan, P., Botsas, G., Padeliadu, S., & Fuchs, D. (2006). Predicting LD on the basis of motivation, metacognition and psychopathology: An ROC analysis. Journal of Learning Disabilities, 39, 215-229.
Stipek, D. (2002). Motivation to learn: From theory to practice (4th edition), Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
Trainin, G., & Swanson, H. L. (2005). Cognition, metacognition, and achievement of college students with learning disabilities. Journal Learning Disabilities Quarterly, 28, 261-273.
Whitaker-Sena, J. D., Lowe, P. A., & Lee, S. W. (2007). Significant predictors of test anxiety among students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disability, 40(4), 360-376.
Wolters, C. A. (2003). Regulation of motivation: Evaluating an underemphasized of self-regulated learning. Educational Psychologist, 38(4), 189-205.
Zahed, A., Rajabi, S., & Omidi, M. (2012). A comparison of social, emotional and educational adjustment and self-regulated learning in students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 43-62. (Persian).