مطالعه‌ فراوانی و انواع غلط‌های املایی دانش‌آموزان بر اساس متغیرهای جمعیت‌شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی

2 کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان

3 استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی

4 دانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک

چکیده

هدف این پژوهش بررسی شیوع غلط‌های املایی بر اساس ویژگی‌های جمعیت شناختی دانش‌آموزان تک‌زبانه و دو‌زبانه است. طرح پژوهش، توصیفی و علّی-مقایسه‌ای است. نمونه پژوهش شامل 2425 دانش‌آموز (1365 پسر و 1060 دختر) پایه‌های سوم، چهارم و پنجم دبستان شهر کرج است که به روش نمونه‌گیری تصادفی‌خوشه‌ای در آزمون املای طراحی شده شرکت کردند. داده‌ها با شاخص‌های آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیری و تک متغیری تحلیل شدند.  نتایج نشان داد که: 1. دانش‌آموزانی که زبان فارسی، زبان اول آنها است در املا نویسی مهارت بیشتری دارند، 2. دختران عملکرد بهتری در دیکته نویسی دارند، 3. فراوانی غلط‌های مربوط به حافظه دیداری، دقت و آموزش نسبت به سایر خطاها بیشتر است، 4. در پایه‌های تحصیلی بالاتر غلط‌های املایی کم می‌شوند، 5. مشکل دانش‌آموزان کلاس سوم و پنجم ناشی از کم دقتی و کلاس چهارم ناشی از ضعف حافظه دیداری است. در نتیجه املا نویسی در زبان فارسی که دارای حروف هم‌صدا، استثناء‌ها، و رسم‌الخط پیچیده‌‌ای است، کار آسانی نیست؛ به‌ خصوص برای دانش‌آموزان دوزبانه. هر چند که تاثیر‌گذاری ویژگی‌هایی همچون جنسیت بر عملکرد املا نویسی قابل کنترل نیست، اما غلط‌های املایی با بالاتر رفتن سال‌های تحصیلی کم می‌شوند؛ یعنی احتمالاً با اختصاص زمان آموزشی بیشتر می‌توان با سرعت بیشتری از غلط‌های املایی کاست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The study of frequency and types of spelling errors based on students demographic variables

نویسندگان [English]

  • Z Aminabadi 1
  • S Aminabadi 2
  • H Alizadeh 3
  • A Poorkaveh 4
1 Corresponding Author: Phd Of Educational Psychology , Allame Tabatabaei University
2 MSc Of Teaching Persian to non-Persian In Allame Tabatabaei University
3 Professor Of Psychology, University Of Allameh Tabatabae
4 Phd student of Psychology in Azad University
چکیده [English]

It is important to conduct studies on misspellings because it helps develop educational and intervention programs to improve students’ spelling skills. This descriptive and causal-comparative research aims to investigate the frequency and study different types of misspellings in multilingual and bilingual students based on their demographic characteristics. Accordingly, 2465 third, fourth, and fifth -grade students were selected from the elementary students of Karaj. Using cluster random sampling, the students’ spelling samples were collected and then analyzed using descriptive statics, multivariate analysis of variance (MANOVA), univariate analysis of variance (ANOVA). The findings of this study are as follows: 1- Students whose native language is Farsi are more skilled in spelling. 2- Girls can perform better in spelling. 3- Errors related to visual memory, attention, and education are more frequent than other errors. 4- At higher grades, the percentage of misspellings reduces. 5- Third and fifth –grade students’ problems resulted from carelessness, and fourth-grade students’ problems resulted from poor visual memory. Spelling is not easy, especially for bilingual students. Although the effect of features such as gender on spelling performance is unavoidable, the percentage of misspellings reduces as students enter higher grades. In other words, the percentage of misspellings can possibly reduce by providing high-quality education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • spelling error
  • demographic variables
  • bilingual
آشوری، داریوش (1386). باز اندیشی زبان فارسی: ده مقاله. تهران، نشر مرکز.
آقابابایی، سارا؛ ملک پور، مختار و عابدی، احمدی (1390). مقایسه کنش‌های اجرایی در کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری املاء: عملکرد در آزمون عصب- روان‌شناختی نپسی. مجله روان‌شناسی بالینی، 4 (12)، 40 - 35.
 ابراهیم‌زاده، خوشدوی؛ الهی، طاهره و رضایی، مظاهره. (1391). حافظه‌کاری دانش‌آموزان یک زبانه و دوزبانه. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 7 (28)، 22 - 1.
بیابانگرد، اسماعیل (1388). روان‌شناسی تربیتی. تهران، نشر ویرایش.
بلوم، بنجامین‌اس (1982). ویژگی‌های آدمی ‌‌‌و یادگیری آموزشگاهی. علی اکبر سیف (1391). تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
بهرام، صفا؛ عطاری، لطیف و روشن، بلقیس (1393). تاثیر دو زبانگی بر وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع دوم ابتدایی در درس املاء. پایان نامه زبان شناسی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور تهران.
بیگدلی، ایمان ا...؛ نجفی، محمود و عبدل‌حسین‌زاده، عباس (1392). اثر بخشی کاربرد یادیارها در اموزش املاء به کودکان دارای اختلال یادگیری املاء. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 3 (2)، 20 - 6.
پارسایی، سلمان؛ کیانی، ستار و آزاد فارسانی، یاسر (1392). مقایسه حافظه‌ی کاری و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر یک زبانه و دو‌ زبانه. مجله روان‌شناسی، 17 (1)، 119-104.
تبریزی، مصطفی (1391). اختلال‌ها دیکته نویسی. تهران. انتشارات فراروان.
سعادتی‌شامیر، ابوطالب؛ کیامنش، علیرضا؛ کدیور، پروین و حمیدی، منصورعلی (1389). فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، 35 (9)، 124- 89.
سعدالهی، علی؛ سلمانی، معصومه؛ افتخاری، زهرا؛ بختیاری، جلال؛ کسبی، فاطمه؛ محمدی، امید؛ مداح، مرضیه؛ رضایی، حسین و قربانی، راهب (1389). خطاهای دیکته نویسی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی در جمعیت‌های ایرانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی سمنان، 12 (1)، 59 تا 53.
زندی، بهمن؛ نعمت‌زاده، شهین؛ سمایی، مهدی و نبی‌فر، شیما (1385). بررسی و توصیف خطاهای املایی دانش‌آموزان پایه دوم دبستان. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6 (2)، 660 تا 639.
زندی، بهمن (1384). روش تدریس زبان فارسی در دوره دبستان. تهران، انتشارات سمت.
کریمی، عبدالعظیم (1384). بررسی نتایج مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن. پرلز. فصلنامه تعلیم و تربیت، 21 (1)، 88-39.
کریمی، عبدالعظیم و کریمی، مسعود (1388). مقایسه دانش‌آموزان دو زبانه و یک زبانه در وضعیت سواد خواندن بر اساس مطالعه‌ی پیشرفت خواندن (2006PIRLS -).‌ چکیده مقالات اولین همایش ملی دوزبانگی (چالش‌ها و راهکارها). (1391). دانشگاه پیام نور شازند.
 کریمی، بهروز (1389). مقایسه اثربخشی سه شیوه آموزشی، آگاهی واج شناسی، ترکیبی بر کاهش  مشکلات املاءی دانش‌آموزان دبستانی و تدوین برنامه برای آن؛ (رساله دکترا). دانشگاه علامه‌طباطبایی.
کریمی، بهروز و رضایی، علی‌محمد (1392). ساخت و بررسی پایایی و روایی آزمون تشخیصی املاء برای دانش‌آموزان پایه سوم دبستان. مجله روان‌شناسی افراد استثنایی، 3 (12)، 126- 107.
کریمی، بهروز و علیزاده، حمید (1391). اختلال‌های یادگیری املاء. تهران، نشر روان.
نجفی، ابوالحسن (1389). غلط ننویسیم؛ فرهنگ دشواری‌های زبان فارسی. تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
هالاهان، دی. پی؛ لوید، جی؛ کافمن، جی. ام؛ ویس، ام. پی؛ مارتینز، ال. (2005). اختلال‌های یادگیری؛ مبانی، ویژگی‌ها و تدریس موثر. ترجمه حمید علیزاده و همکاران. (1390). تهران، انتشارات ارسباران.
Allred, R. A. (1990). Gender differences in spelling achievement in grades 1 through 6. The      Journal of Educational Research83(4), 187-193.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
Australian Institute Of Health and Welfare. (2004). Children with Disabilities in Australia. Accessed from: Http://Www.Aihw.Gov.Au
Betz, A. (1918). The Function of Dictation in the Teaching of Modern Languages1. The Modern Language Journal2(4), 150-156.
Boras, J. (2003). Spelling development: a comparative study of adult learners and grade seven children (Doctoral dissertation, Lethbridge, Alta.: University of Lethbridge, Faculty of Education.
Burman, D. D., Bitan, T., & Booth, J. R. (2008). Sex differences in neural processing of language among children. Neuropsychologia46(5), 1349-1362.
Calhoon, M. B., Greenberg, D., & Hunter, C. V. (2010). A comparison of standardized spelling assessments: Do they measure similar orthographic qualities?. Learning Disability Quarterly33(3), 159-170.
Chipere, N. (2014). Sex differences in phonological awareness and reading ability. Language Awareness23(3), 275-289.
Cornett, H. E. (2014). Gender Differences in Syntactic Development among English Speaking Adolescents. Student Pulse6(03).
Cree, A., Kay, A., & Steward, J. (2012). The economic and social cost of illiteracy: A snapshot of illiteracy in a global context. World Literacy Foundation.
Graham, S., Harris, K. R., MacArthur, C. A., & Schwartz, S. (1991). Writing and writing instruction for students with learning disabilities: Review of a research program. Learning Disability Quarterly14(2), 89-114.
Graham, S., Harris, K. R., MacArthur, C. A., & Schwartz, S. (1991). Writing and writing instruction for students with learning disabilities: Review of a research program. Learning Disability Quarterly14(2), 89-114.
Graham, S., Harris, K. R., & Larsen, L. (2001). Prevention and intervention of writing difficulties for students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice16(2), 74-84.
Kim, Y. S., Al Otaiba, S., Wanzek, J., & Gatlin, B. (2015). Toward an understanding of dimensions, predictors, and the gender gap in written composition. Journal of educational psychology107(1), 79.
Lewin, C. (2003). Sex Differences in Memory and Other Cognitive Abilities.
Limpo, T., & Alves, R. A. (2013). Modeling writing development: Contribution of transcription and self-regulation to Portuguese students' text generation quality. Journal of Educational Psychology105(2), 401.
Mellard, D. (2008). What is RTI. National Center on Response to Intervention.
Murray, A. D., Johnson, J., & Peters, J. (1990). Fine-tuning of utterance length to preverbal infants: Effects on later language development. Journal of Child Language17(3), 511-525.
Muter, V., & Snowling, M. (1997). Grammar and phonology predict spelling in middle childhood. Reading and Writing9(5-6), 407-425.
National Center for Learning Disability. (2014). What Is Dysgraphia. www.Ncld.Org
Parsons, T. D., Rizzo, A. R., Zaag, C. V. D., McGee, J. S., & Buckwalter, J. G. (2005). Gender differences and cognition among older adults. Aging, Neuropsychology, and Cognition12(1), 78-88.
 Pauls, F., Petermann, F., & Lepach, A. C. (2013). Gender differences in episodic memory and visual working memory including the effects of age. Memory21(7), 857-874.
Pontart, V., Bidet-Ildei, C., Lambert, E., Morisset, P., Flouret, L., & Alamargot, D. (2013). Influence of handwriting skills during spelling in primary and lower secondary grades. Frontiers in psychology4, 818.
Rios, D. M. (2000). Gender Differences in Spelling Achievement.
Wubbels, T., Brekelmans, J. M. G., Mainhard, T., den Brok, P. J., & van Tartwijk, J. W. F. (2015). Teacher-student relationships and student achievement.
Yeong, S. H., Fletcher, J., & Bayliss, D. M. (2014). Importance of phonological and orthographic skills for English reading and spelling: A comparison of English monolingual and Mandarin-English bilingual children. Journal of Educational Psychology106(4), 1107.
Agha-Babaie, S., Malek_Pour, M., & Abadi, A. (2012). A Comparison of Executive Functions in Children with and without Spelling Learning Disability: Performance on the NEPSY Neuropsychology Test.  Journal of Clinical Psycology3(4), 35-40. (Persian)
Ashouri, D. (2010). Rethinking Persian Language. Nashr-e Markaz. (Persian).
Biabangard, E. (2005). Educational Psychoogy. Virayesh Publication.(Persian).
Bigdeli, E. Najafy, M. Abdol hosseinzadeh, A. (2014). Effectiveness of the application of mnemonics in dictation instruction for children with dictation learning disorders. Journal of Learning Disabilities, 3 (2). 125-131. (Persian).
Bloom, B. S. (1982). Human Characteristics and School Learning. Translated by: Ali Akbar Seif. (2013). University Publication Center. (Persian).
Eftekhari Z, Bakhtiyari J, Kasbi F, Mohamadi O, et al. (2010). Dictation errors among students of primary schools in Iranian populations. Journal of koomesh, 12 (1): 53-58. (Persian).
Halahan, D.,  Lloyd, J., Kaufman , J., Weiss, M., Martinez, E. (2005) Learning disorders (principles, characteristics and effective teaching). Translators: Hamid Alizadeh & etal (1390). Published by Arasbaran. (Persian).
Karimi, A. (2005). The findings of Pirls 2001 on reading literacy in Iran. Journal of Education, 21 (1). 39-88. (Persian).
Karimi, A., & Kabiri, M. (2003). Comparing Bilingual and Monolingual Students’ Reading Comprehension; According to PIRLS 2006 Results: In abstract Book of Bilingual and Education: Challenges, Perspectives, and Solutions Conference. Research Institute for Education, Iran. (Persian).
Karimi, B. (2013). Compare the efficacy of educational methods, phonological awareness, spelling problems compound on school children and plan for it. Phd Thesis of Allame Tabatabaei University. (Persian).
Karimi, B. Rezaei, A M. (2014). Constructing and Evaluating Reliability and Validity of a Diagnostic Spelling Test for Third Grade Elementary School Students. Journal of Psychology of Exceptional Idividuas, 3 (12). 107-126. (Persian).
Karimy, B. Alizade, H. (1391). Spelling Learning Disorder. Ravan Publication. )Persian(.
Najafi, A. (2011). Wrong to write; culture of Persian language problems. University Publication Center. (Persian).
Parsaie S, Kiani S, Azad Farsani Y. (2013). Comparison between working memory and academic performance in bilingual and monolingual boy students. Journal of Psychology, 17(1):104-19. Persian. (Persian).
Rezaie, M. (2013) .Working Memory of Bilingual and Monolingual Children. Journal of Educational Innovations. 7 (28). 1- 22. (Persian).
Saadati, A. Kiamanesh, A. Kadivar, P. Hamidi, M. A. (2010). Working memory, Reading Performance and Academic Achievement in male monolingual and bilingual stududent. Journal of Educational Innovations, 35 (3). 89- 124. )Persian(.
Sadollahi A, Salmani M, Tabrizy, M. (2012). Dictation Disorder. Fararavan Publication. (Persian).
Zandi, B., Nematzadeh, S., Samaaei, M., Nabifar, SH. (2006). An Analysis on the Persian Spelling Errors in the 2nd Grade Elementary Students. Journal of Research on Exceptional Children, 20 (2). 639- 660. (Persian).
Zandy, B. (1384). Primary School Teaching Method. Samt Publication. (Persian).