مقایسه ی بهزیستی روانی و کنترل خشم در مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری و عادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

2 کارشناس ارشد روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

هدف این مطالعه مقایسه­ی بهزیستی روانی و خشم در مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری و عادی بود. این پژوهش یک مطالعه مقایسه­ای و از نوع مورد-شاهدی است. جامعه آماری پژوهششامل کلیه مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری و عادی شهر تبریز در سال 93-92 می­باشد. آزمودنی­های پژوهش شامل 80نفر مادر (40مادرکودکان دارای ناتوانی یادگیری و 40 مادرکودکان عادی) بودند که 40 مادرکودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، و 40 مادر کودکان عادی به شیوه همتاسازی (براساس سن، وضعیت اقتصادی-اجتماعی) انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه کنترل خشم ضیاءالدین رضاخانی و پرسشنامه بهزیستی روانی ریف استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین دو گروه از مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری و عادی در زمینه بهزیستی روانی و کنترل خشم تفاوت معنی­داری وجود دارد. می­توان نتیجه گرفت که مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری نرخ بالاتری از خشم را نشان می­دهند و بهزیستی روانی کمتری را نسبت به مادران کودکان عادی دارند و این مساله بر عملکرد تحصیلی فرزندانشان تأثیر گذاشته و اغلب باعث تشدید مشکل‌هایی می شود. از سوی دیگر آموزش مهارت های کنترل خشم مادران این کودکان عاملی کلیدی در موفقیت تحصیلی فرزندانشان خواهد بود.‌

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparison of psychological well-being and control of anger in mothers of children with learning disabilities and normal children

نویسندگان [English]

  • A Palanghi 1
  • A Rezaei 2
1 Corresponding Author: M. A of Psychology, Islamic Azad University Ardabil Branch
2 M. A of Psychologe, University of Mohaghegh Ardabili.
چکیده [English]

The purpose of this study was to compare psychological well-being and control of anger in mothers of children with learning disabilities and normal children. This is a comparative case-control study. The statistical population of this research includes all mothers of children with learning disabilities and normal children in Tabriz in the period of 2014-2015.The research sample consisted of 40 mothers of children with learning disabilities selected by simple random sampling and 40 mothers of normal children homogenized on the basis of age, socioeconomic status. To collect data, Zia Aldin Reza-Khani's questionnaires of control of anger of and Riff's psychological well-being Inventory were used. The results of multivariate analysis of variance showed that there is a significant difference between the two groups of mothers in terms of psychological well-being and control of anger. It can be concluded that mothers of children with learning disabilities, have higher rates of anger and less psychological well-being than mothers of normal children and their problems have impact on their academic performance, which are usually ignored in schools. Furthermore, training skills of mothers' anger control plays a key role in the academic achievement of children with LD.

کلیدواژه‌ها [English]

  • psychological well-being
  • control of anger
  • learning disabilities
احدی، بتول، ستوده، محمدباقر و حبیبی، یعقوب (1391). مقایسه‌ی بهزیستی روان‌شناختی و مکانیزم های دفاعی در دانش‌آموزان با و بدون لکنت زبان. مجله‌ی روان شناسی مدرسه، 1(4)، 22-6.
خواجه پور، مهدی (1377). بررسی و مقایسه واکنش‌های نوروتیک مادران کودکان عادی با مادران کودکان کم توان ذهنی شهر اهواز؛ پایان نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، اهواز. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
شجاعی، احمد و سلیمانی، اسماعیل (1394). بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن در دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی«ره» شهرستان اردبیل. مجله‌ی روان‌شناسی مدرسه، 4(1)، 121-104.
شریفی درآمدی، پرویز (1380). تبیین و تشخیص و درمان اختلال‌های روانی، حرکتی. تهران، نشر روان‌سنجی.
گرین، لو (1999). ناتوانی‌های یادگیری در کودکان. مترجم: محمدباقر آذری(1379). تهران، انتشارات احرار.
لاجوردی، زهره(1371). بررسی مقایسه­ای میزان افسردگی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و مادران کودکان عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران، دانشگاه تهران.
معتمدین، مختار؛ سهرابی، فریبا؛ فتحی‌آذر، اسکندر و ملکی، صادق (1387). مقایسه بهداشت روانی، رضایت زناشویی و ابراز وجود والدین دانش‌آموزان کم توان ذهنی و عادی در استان آذربایجان غربی. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، (۳۵) ، 152-123.
میکائیلی، نیلوفر؛ گنجی، مسعود و طالبی جویباری، مسعود (1391). مقایسه تاب آوری رضایت زناشویی و سلامت عمومی در والدین با کودکان دارای ناتوانی یادگیری و عادی. ناتوانی های یادگیری، 2 (1)، 137-120.
موحدی، یزدان، باباپور خیرالدین، جلیل و موحدی، معصومه (1393). اثر بخشی آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد امید درمانی بر افزایش امید و بهزیستی روان شناختی دانش‌آموزان. مجله ی روان شناسی مدرسه، 3(1)، 130-116.
 موسوی، غفور؛ ابراهیمی، امرالله؛ سموعی، راحله و افشار، حمید (1387). ارتباط پرخاشگری والدین با معدل آخرین سال تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی. مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم، ۱۱ (۴)، 37-33.
نریمانی، محمد؛ آقامحمدیان، حمید رضا و رجبی، سوران (1384). مقایسه سلامت روان مادران کودکان استثنایی با مادران کودکان عادی. اصول بهداشت روانی، 9(33)، 24-15.
Ahadi, B., Setoudeh, M. B. & Habibi, Y. (2013). The comparison of psychological wellbeing and defense mechanisms in stuttereing and non stuttering students. Journal of school psychology, 1(4), 6-22. (Persian).
Ben-zur H., Duvdevany, I. & Lury, L. (2005). School of social work,  University of Haifa, Mount Carmel, Haifa, Israel. Association of social  support and hardiness with mental health among mothers of adult children   with intellectual disability. Journal of Intellect disable Res, 49 (1), 54-62 . 
Flahrty, Erelyn M. & Masters, Glidden, I. (2000). Positive adjustment in parents rearing with Dwn syndrome. Early Education & Development, 11(4), 407 − 422.
Goldberg, D & Williams, P.(1988). A User Guide to General Health Questionnaire. Windsor, NFERNelson.
Lovett, M.W. (1997). Can dyslexia be treated? Treatment-specific and generalized treatment effects in dyslexic children's response to remediation. Brain and Language, 37(1), 715-722.                        
Maslow, A. H. (1967). Self-actualization and beyond. In J. F. T. Bugental(Eds), Challeng of humanistic psychology (pp 279-286). New york: McGraw Hill.
Movahedi, Y., babapourKheirodin, J. & Movahedi, M. (2014). The effectiveness of group training based on hope therapy approach on promoting hope and subjective well-being in students. Journal of school psychology, 3(1), 116-130. (Persian).
Olsson M. B, Hwang, C.P. (2001). Depression in mothers and fathers of children with intellectual disability.J Intellect Disabil Res, 45(6), 535-543
Pelchat, D., Bissan, J., Richard, N., Perreault, M & Bouchard, J.M. (1999). Longtudinal effects of an early family intervention program on the adaptation of parent of children with a disability. International Journal of Nursing studies, 36(6),465− 477.
Quine, L., & Paul, J. (1985). Examining the causes of stress in families with severely mentally handicapped children. British Journal of Social Work, 15, 501-517.
Rodriave, J. R., Morgan, S. B. & Geffken, G. R. (2002) . Psychological adaptation of fathers of children with autism, Down syndrome, and normal development. Journal of autism & Developmental Disorders, 22(2), 249 – 263
Roach, M.A., Ormond, G.I., & Barratt, M.S. (1999). Mothers and fathers of children with Down syndrome: Parental Stress and involvement in children. American Journal on Mental Retardation, 104, 422–436.
Ryff, C. D. (1995). Psychological well-being in adult life.Current Directions in Psychological Science; 4, 99-104.
Sadock, B. J, Sadock, V. A., & Williams, W. (2007). Synopsis of psychiatry, 10 th Ed Philadelphia, 150- 158.
Shojaee, A. & Soleimani, E. (2015). The effectiveness of spiritual intelligence training on psychological well-being of students covered by the imam khomeini relief committee. Journal of school psychology, 4(1), 104-121. (Persian).
Valentine, D. P., McDermott, S., & Anderson, D. (1998). Mothers of adults with mental retardation: Is race a factor in Perceptions of burdens and gratification? Families in Society, 79, 577–584.