اثربخشی روش آموزش مستقیم، روش آموزش به کمک رایانه و روش یادگیری تا حد تسلط بر کاهش مشکل‌های دانش‌آموزان با اختلال ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی

2 استادیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین

3 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین

چکیده

هدف این پژوهش مقایسه‌ی اثربخشی سه شیوه ی آموزش مستقیم، آموزش به کمک رایانه و یادگیری تا حد تسلط بر کاهش مشکل های دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی در مقاطع سوم و چهارم دبستان بود. جامعه ی آماری این پژوهش، شامل دانش‌آموزان دختر و پسر پایه سوم و چهارم دبستان شهرستان سبزوار هستند که دارای اختلال یادگیری ریاضی بوده و به مراکز توانبخشی اختلال‌های یادگیری ارجاع داده شده و در سال تحصیلی 93-94 مشغول به تحصیل بوده‌اند. تعداد 20 نفر از دانش‌آموزانی که از طریق مصاحبه‌ی بالینی، آزمون هوش وکسلر و آزمون استاندارد شده تشخیص اختلال ریاضی و آزمون ادراکی فضایی و در نهایت مقیاس ارزشیابی معلم را دریافت کرده بودند، به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و سپس این دانش‌آموزان به تصادف در چهار گروه پنج نفری جایگزین شدند. سه گروه آزمایش هر کدام به مدت 12 جلسه، درهر هفته سه جلسه 45 دقیقه ای آموزش خاص خود را دریافت نمودند و گروه کنترل نیز همان آموزش مرسوم در مرکز درمان اختلال‌های یادگیری ویژه را ادامه دادند. از هر چهار گروه پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد و سپس داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه آموزش مستقیم، آموزش به کمک رایانه و یادگیری در حد تسلط در کاهش مشکل‌های اختلال‌های ریاضی دانش‌آموزان مؤثر است. بر این اساس نتیجه‌گیری می‌شود که استفاده از روش یادگیری در حد تسلط در کاهش مشکلات دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی از روش‌های سنتی مرسوم، مؤثرتر باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of direct instruction, computer-aided teaching methods and mastery learning on reducing the problems of students with mathematics disorder

نویسندگان [English]

  • A Khaleghkhah 1
  • H Davoudi 2
  • SH Alipour katighari 3
1 Corresponding author: Assistant Professor Department of Educational Sciences, University of Mohaghegh Ardabili
2 Assistant Professor of Counseling, Islamic Azad University of Khomein
3 PhD student in Educational Psychology, Islamic Azad University of Khomein
چکیده [English]

The aim of this study was to compare the efficacy of three methods of direct instruction, computer assisted instruction and mastery learning on reducing the problems of students with dyscalculia in primary third and fourth grades. The population of this study included male and female students in third and fourth grades in Sabzevar city who have math learning disability and learning disorders and referred to rehabilitation centers and enrolled in the academic year 2015-2016. Twenty students were selected on a voluntary basis through clinical interviews, Wechsler Intelligence Scale cognitive tests, standardized tests of math and spatial disorder and finally received teacher evaluation scale, and then the students were randomly divided into four five-people groups. Three experimental groups received the treatment for 12 sessions, three 45-minute sessions each and the control group received traditional training normal in learning disorders treatment center. All four groups sat for the pre-test and post-test and the data were analyzed using analysis of variance. The results of this study showed that direct instruction, computer-aided teaching and mastery learning were effective in reducing students' math problems. Accordingly, it can be concluded that the mastery learning approach is more effective in reducing the problems of students with mathematics disorder than conventional traditional methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • direct instruction
  • computer assisted instruction
  • mastery learning
  • mathematic disorder
بلوم، بی اس(1980). ویژگی‌های آدمی و یادگیری آموزشگاهی. ترجمه علی اکبر سیف (1363). چاپ دوم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی
سیف، علی اکبر(1387). روان‌شناسی پرورشی (روان‌شناسی یادگیری وآموزش). چاپ دهم، تهران: نشر آگاه.
شهیم، سیما (1391). مقیاس تجدید نظر شده‌ی هوشی وکسلر برای کودکان /انطباق، هنجاریابی. چاپ ششم، شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
عچرش، هادی( 1389). تأثیر آموزش به کمک کامپیوتر بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم. نشریه‌ی علمی پژوهشی فناوری آموزشی، (5)1، 39-35.
فتاحیان، حسام الدین (1383). آموزش در ICT. چاپ پنجم، تهران: انتشارات هوشمند.
ملک پور، زهرا (1393) . تهیه وتنظیم آزمون تشخیصی واستفاده از آن جهت بررسی ومقایسه عملکرد دانش‌آموزان دارای اختلال درکلاس‌های سوم و چهارم ابتدایی دبستان‌های شهرمشهد درسال تحصیلی 73-72. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان‌شناسی وعلوم تربیتی: دانشگاه علامه طباطبایی.
Adams, G, & Carnine, D. (2003). Direct instruction.In H.L.Swanson,K.R.Harris, & S. Graham(Eds.)Hand book of learning disabilities(pp.403-416). NewYork:Guil ford press.
Berger, A., Jones, L., Rothbart, M. K., & Posner, M.I.(2000). Computerized games to study the development of attention in childhood.Behavior Researh Methods,Instruments ,and Computers, 30 (3), 297-303.
Block, J .H & Burns, R.B. (1976). Mastery learning. In: L.S.Shulman (ed.), Review of research in education, 4, 3-49.
Block, J.H & R.B. Burns, (2011). Mastery learning. In: L.S. Shulman (ed.), Review of research in education, 4, 3-49.
Carnine, D. W., Silbert, J., Kame’enui, E. J., & Tarver, S. G. (2004). Direct Instruction Reading (4th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson/Merrill/Prentice Hall.
Carnine, D., Silbert, J., Kame, E., Traver, S., & Kathleen, J. (2006). Teaching Struggling and At-Risk Readers: A Direct Instruction Approach. Upper Saddle River NJ: Pearson, 17-19, 24-26.
Chung.Y.P, (1979). Mastery Learning Strategy in the Teaching of Secondary school Biology, Education Journal,.7, 21-37.
Fletcher, J. M., Lyon, G. R., Fuchs, L. S. & Barnes, M. A. (2007)Learning Disabilities, from Identification to Intervention. New York: The Guilford Press.
Gentile,J. R & James P. Lalley, (2013).Standards and Mastery Learning, Chapter 1.
Kazu, I. Y. & Ozdemir., O. (2005). The Effects of Mastery Learning Model on The Success of the student Who Attended,Usage of Basic Information Technologies, Course. Edu. Technol Soc, (4):233-243
Kim, H. (2012). Mastery Learning in the Korean Middle School, UNESCO Reginal Office for Education in Asia, 6, 1, 35-60.
Kinder, D., Kubina, R., & Marchand, L. N. (2005).Special education and Direct Instruction: An effective combination. Journal of Direct instruction, 5, 1 – 36.
Kulik,C.L., Kulik,  J.A &. Bangert-Drowns, R. L. (1990). Effectiveness of mastery learning programs:a meta-analysis.In,Review of Educational Research, 60(2), 265-299.
 LeDuc, S, (2001) Masterylearning. Available:<http://www.learningmastery.org.
Margaret ,M., Flores, M., & Kaylor, M.(2007). The Effects of aDirect  instruction and The teaching of early Reading ,Wisconsins  teacher-led  insurgency ,14(3),1-29
Marzano,R. j, Brandt, R. S, Hughers,C. S., Bf. Jones, B. F., Oressersen, B.Z., Rankin, S.C & Suhor, C. (1988). Dimensions of Thinking A Framework For Curriculum and InStruction. Alexandia.Va, Association For Super vision and curri culum development.
Mevarech, Z. R. & Susak, Z. (2009). Effects of learning with cooperative mastery method on elementary students, Journal of Educational Research, 86(4)., 197-205.
Sadock,B.J,& Sadock,V.A.(2007). Synopsis of Psychiatry:Behavioral  Sciences/Clinical Psychiatry(10th ed.)New York:LippinCott Wittiams &Wilkins.
Sagor, R. (2003). Motivating students and teachers in an era of standards. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Shalr,S. R., & Gross-Tsur, V.(2000). Developmental dyscaluia. P.ediatric Nerology. 24(3),337-342
Slavin, R. E, (1987). Mastery learning reconsidered, Review of Educational Research, 57(2), 175-213.
Strickland, T.K., Maccini, P. (2010). Strategies for teaching algebra to students with learning disabilities. Focus on Exceptional Children, 34, 1-15.
Susan, G., Magliaro, B. Lockee.& Burton. K.(2005)Direct Instruction Revisited:A Key Model for Instructional Technology,53(4),41-50.
Scheffel, D. L. (2010). Learning  disabilities. In R. B. David, J. B. Bodens Teiner, D. E. Mandelbaum & B.oslon(Eds.) ,C:inCial  pediatric neurology (PP.478-492) Newyork: Demos medical puslishing.
Tarver, S. (2004).Direct instruction: A theoretically complex approach that produces success, after success, after success. Direct Instruction News, 4(1), 1-3.
Wizniter,M.& Wong,B.Y.L.,Butler,D.L.,Ficzere,S.A.,& Kuperis.(2006). Teaching a dolescents with learning disabilities and low achievers to plan,write and revise opinion essays produced on a word process or computer  based teaching .Journal of learning disabilities, 29(2),197-212.