مقایسه‌ی پردازش شناختی و شناخت اجتماعی در دانش‌آموزان با و بدون نارساخوانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

2 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه گیلان

3 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه پردازش شناختی و شناخت اجتماعی در دانش‌آموزان با و بدون نارسا‌خوانی انجام‌ شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانش‌آموزان 6 تا 12 سال مبتلابه نارسا‌خوانی شهر رشت در سال تحصیلی 94-93 بود که از بین آن‌ها نمونه­ای به حجم 63 نفر با توجه به شرایط ورود به پژوهش شامل سن (12-6)، هوش (115-85) و پایه تحصیلی از مراکز اختلال‌های یادگیری رشت با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین 60 نفر از دانش‌آموزان غیر‌نارساخوان از مدارس همجوار به‌عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند و از نظر سن، هوش و پایه تحصیلی با گروه نارساخوان همتا شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌‌‌هایشناخت اجتماعی، پرسشنامه پردازش اطلاعات عمیق، آزمون هوشی وکسلر و آزمون اختلال نارساخوانی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چند‌متغیری و تک­متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که پردازش شناختی و شناخت اجتماعی (و مؤلفه­های آن) در دانش‌آموزان با نارساخوانی در سطح پایین­تری از دانش‌آموزان بدون نارساخوانی است؛ بنابراین لازم است به توانمندسازی جنبه­های شناختی و اجتماعی کودکان مبتلابه نارساخوانی اهمیت بیشتری داده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of cognitive processing and social cognition in students with and without dyslexia

نویسندگان [English]

  • M Mousavi 1
  • A.A Hossein Khanzadeh 2
  • M Taher 3
1 Corresponding Author: M.A. of general Psychology, Islamic azad university , Guilan Branch
2 Professor in Psychology, University of Guilan
3 Assistant professor of psychology, Islamic azad university of shahrood
چکیده [English]

The purpose of the present research was to compare the cognitive processing and social cognition in students with and without dyslexia. The method of this research was casual – comparative. The statistical population of this study consisted of all 6- to 12-year-old dyslexic students in Rasht in 2014-2015 academic years. Sixty three of dyslexic students have been selected from learning disorders institutes by simple sampling method regarding the entrance conditions of research including their age (6-12), IQ (85-115), and degree. Also 60 students without dyslexia from neighboring schools have been selected as the comparison group and homogenized with the experimental group according to age, gender, and degree. For collecting data, social cognition questionnaire, profound information processing questionnaire, Wechsler intelligence test and dyslexia test were used. The results of the t-test, multivariate analysis of variances and univariate analysis of variance showed that cognitive processing and social cognition (and their components) in dyslexic students are lower than those of students without dyslexic. It is therefore important to strengthen the cognitive and social aspects of children with dyslexia.

کلیدواژه‌ها [English]

  • dyslexia
  • cognitive processing
  • social cognition
اسدی، سمانه؛ امیری، شعله و مولوی، حسین (1389). بررسی تحول شناخت‌ اجتماعی و رابطه آن با طراز تحول شناختی کودکان. فصلنامه مطالعات تربیتی و روان‌شناسی، 8 (1)، 154-137.
پورمودت، خاتون و بشاش، لعیا (1388). بررسی تحول پردازش اطلاعات اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی آموزش­پذیر. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 9(3)، 222-211.
حکمتی، عیسی؛ پوراعتماد، حمیدرضا و نجاتی، وحید (1391). نقص یادگیری توالی حرکتی ضمنی درکودکان نارساخوان. فصلنامه روان‌شناسی کاربرد، 3 (23)، 41-27.
شهیم، سیما (1385). مقیاس تجدید‌نظر‌شده­ هوشی وکسلر برای کودکان، دستور‌کار و هنجارها. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
علی­پور، احمد و کلانتریان، شهلا (1391). تاثیر راهبرد مرور ‌‌ذهنی و کارکردهای شناختی بر عملکرد دانش‌آموزان نارساخوان. مجله علوم رفتاری، 3(3)، 178-173.
کرمی‌نوری، رضا؛ مرادی، علیرضا؛ اکبری، سعید؛ زاهدیان، حایده؛ نعمت‌زاده، شهین و عاصی، مصطفی. (1387). طرح مطالعه وضعیت خواندن و نارسا‌خوانی دانش‌‌آموزان یک‌زبانه (تهرانی) و دو‌زبانه (تبریزی و سنندجی) دبستانی. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش، مؤسسه پژوهشی برنامه‌ریزی درسی و نوآوری‌های آموزشی. تهران.
میکاییلی منیع، فرزانه و فراهانی، محمد‌نقی (1392). بررسی مدل پردازش واج‌شناختی خواندن در دانش‌آموزان پسر عادی و نارساخوان دبستانی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 5(4)، 416-379.
قاسم­پور، عبدالله (1389). مقایسه بازشناسی بیان چهره ای هیجان و پردازش شناختی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و افراد بهنجار. پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی.
Alipur, A., & Kalantarian, Sh. (2012). The impact of cognitive functions and rehearsal strategy on the performance of students Dyslexic. Journal of Behavioral Sciences, 3(3), 173 -178. (Persian).
American Psychiatry Association, Text Revision. (2013). Diagnostic and Statistical manual of mental disorder (5th Ed.). Washington, DC: Author.
Asadi, S., Amiri, Sh., & Moulavi, H.H. (2005). Examine the evolution of social cognition and its Relationship with leading cognitive development in children. Journal of Education and Psychology, 8(1), 137-154. (Persian).
Auerbach, J. L., Gross-Tsur, V., Manor, O., & Shalev, R. S. (2008). Emotional and Behavioral Characteristics over a six year period in youths with persistent & non–Behavioral persistent dyscalculia. Journal of leraning disabilities, 41, 263-273.
Bauminger, N., Edelsztein, H. S., & Morash, J. M. (2005). Social information processing and Emotional understanding in children with LD. Journal Learning Disability, 38, 45-6.
Bauminger, N.,  Kimhi-Kind, I. (2008). Social information processing, security of attachment and emotion in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41, 315-332.
Calkins, S. D., & Marcovitch, S. M. (2010). Emotion regulation and executive functioninig In early development: Integrated mechanisms of control supporting adaptive functioninig In S. D. Calkins & M. A. Bell (Eds), development: At the intersection Of emotion and in cognition Of emotion and cognition (pp.37-58). Washington, DC: APA Perss.
Cebula, K. R., & Wishart, J. G. (2008). Social cognition in children with Down syndrome and Learning Disabilities. International Review of Research in Mental Retardation, 35, 43- 86.
Counture, S. M. (2010). How to reading and teach children and Teenager with dyslexia. Joss Ey Bass. United States: San Francisco.
Dahlin, k. I. E. (2013). Working Memory Training and the Effect on Mathematical Achieve Children with Attention Deficits and Special Needs Journal of Education and learning 2(1), 118-133.
Forrest, B. (2002). The relationship among math skills, executive function and social abilities in children with nonverbal learning disabilities. Dissertation Abstracts International, 62.
Halligan, S., Clark, D., &  Ehlers, A. (2002). Cognitive processing, memory, and the develop of PTSD symptoms: two experimental analogue studies. Journal of Behavior therapy and experimental Psychiatry, 33, 73-89.
Hekmati, E., Pouretemad, H.R,. & Nejati, V. (2012). Implicit motor sequence learning in learning deficit of implicit motor sequence in dyslexic children. Journal of Applied Psychology, 3(23), 27-41. (Persian).
Jeffries, S., & Everatt, J. (2004). Working memory: its role in dyslexia and other specific learning difficulties. Dyslexia, 10(3), 196 – 214.
Keat, O. B., Ismail, K. B. (2011). Pass cognitive processing: Comparison between normal children with reading difficulties. Journal of humanities and social science, 2(1), 53-60
Kirby, J., & Williams, N. H. (1991). Learning problems: A cognitive approach. Toronto Ontario, Canada: Kagan and Woo.
Klein, R. M. (2002). Observations on the temporal correlates or reading failure. Reading and Writing, 15, 207–232.
Korminoury, R., Moradi, A. R., Akbari, S., Zahedian, H., nematzadeh, Sh., & Assi, A. (2003). Design study, reading and dyslexia in Monolingual (Tehran) and bilingual students and bilingual (Tabriz, Sanandaj) school" Research Organization and Educational Planning, Curriculum Research Institute and Educational innovations. Tehran. (Persian).
Loosli, S.V., Buschkuehl, M., Perrig, W.J., & Jaeggi, S.M. (2012). Working memory training Improves reading processes in typically developing children. Child Neuropsychology. 18(1), 62-78.
Melby, M., & Hulme, C.M. (2013). Is working memory training effective? A meta – analytic review. Developmental Psychology, 2, 270–291.
Michael Moni, F., & Farahani, M. (2013). Phonological processing model of reading among primary school students with and without Dyslexia school. Research on Exceptional Children, 5(4), 379-416. (Persian).
Morton, K. M., & Frith, f. (2012) Do differences in phonological processing performance predict again made by older low-progress readers flowing intensive literacy intervention. Educational Psychology, 22(4) 413-427.
Petti, V., Voelker, S., Shore, D., & Hayman-Abello, S. (2003).Perception of nonverbal emotional cues by children with nonverbal learning disabilities. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 23, 23–36.
Pinkham, A. E.,  Penn, D. L.,  Perkins, D. O.,  &  Liverman, J. (2011). Implications for the Neural Basis of Social of cognition for the study of schizopherenia. The American Basis Journal of psychiatry, 29(1), 67- 80.
Poormavadat, K., & Bashash, L. (2004). Examine evolution of social information processing Educable Mentally retarded students. Research on Exceptional Children, 3(9), 211-222. (Persian).
Razza, R. A., & Blair, C. (2014). Association among false -belief understanding, executive Function, and social competence: A longitudinal analysis. Journal of Applied Develop Psychology, 30(30), 332- 343.
Rinbo, P.S. (2013).Childeren with disorder learning: at home and in the classroom.Can child child, center for childhood disability research.
Schulte-Korne. H. (2013) Neurobiology of dyslexia: A reinterpretation of the data. Trends in Neurosciences, 27, 12, 720- 726.
Schurz, M., Radua,  J., Aichhorn, M., Richlan , F., & Perner, J. (2014). Fractionating theory of mind: A meta analysis of functional brain imagining studies. Neuroscience Biobehavioral Review. 42, 9- 34.
Sen, M. (2013).Supporting phonemic awareness development in the classroom. The reading Reading Teacher, 54(2), 130-143.
Serin, R. C & Brown, S, (2005). Social Cognition in Psychopaths, Implication for Offender Assessment and Treatment. In McMurran, M. & McGuire, J, (Eds), Social Problem Solving and Offending, (249-264). Chichester, John Wiley & Sons Ltd, Woolfolk, A,(2004). Educational Psychology,9 Edition, Boston, Pearson, Education, Inc.
Shahim, S. (2001). The scale of the revised– mental  Wechsler for Children, agenda and norms. Fourth Edition. Shiraz: Shiraz University press. (Persian).
Wang, X., Georgiou, G.K., das, J.P., Li, Q. (2012). Cognitive processing skills and developmental dyslexia in Chinese. Journal of learning disabilities, 45, 6, 526-537.