ابوالقاسمی، ع .، کریمی یوسفی، س. ه و خشنودنیای چماچائی، ب. (1394). مقایسه باورهای فراشناختی و نارسایی های شناختی در سالمندان با و بدون رفتارهای دینی.
روانشناسی پیری، 1(3)،223-213.
https://jap.razi.ac.ir/article_332.html
امیدوار، ع.، دانا، ا.، حمزه سبزی، ا و پورپناهی کل تپه. (1397). تأثیر آموزش براساس تربیت بدنی رشدی بر حافظه کاری دانش آموزان مقطع ابتدایی.
روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 7(1)، 83-101.
http://jsp.uma.ac.ir/article_658.html
اشرفی، ل.، نمازی زاده، م و داوری، فرزانه. (1393). تأثیر تمرینات ریتمیک بر مهارتهای ادراکی ـ حرکتی کودکان دارای اختلال بینایی.
رفتار حرکتی، 6(18)، 117-130.
https://mbj.ssrc.ac.ir/article_235.html
پورعبدل، س.، صبحی، ن و عباسی، م. (1394). نیمرخ نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی و اجتناب شناختی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص.
روش ها و مدل های روانشناختی، 20، 63-49. [DOI:
20.1001.1.22285516.1394.6.20.4.1]
زینی، م.، خاکسار، ا.، بلوچکی انارکی، م و رضایی نسب، ف. (1395). اثر بخشی آموزش حرکات ریتمیک و بازی بر بهبود عمل دقت و توالی شنیداری کودکان بر اساس رویکرد روان عصب شناختی.
نشریه پژوهشهای تربیتی، ۳ (۳۲) ، 61-79. [DOI:
10.18869/acadpub.erj.3.32.61]
فتح آبادی، ر.، نصرتی، ف.، احمدی، ا و رستمی، ب.(1399). اثر بخشی تمرینات حرکتی ریتمیک بر کارکرد اجرایی در مولفه های بازداری رفتاری و حافظه فعال کودکان پسر اوتیستیک با عملکرد بالا.
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 11(2)، 163-143.
[DOI.org/10.22059/japr.2020.293911.643391]
فیض آبادی، ز و ناعمی، ع. م. (1397). تاثیرآموزش مهارت های حرکتی ظریف بر توجه انتخابی و ادراک دیداری دانش آموزان دارای اختلال ریاضی دوره اول ابتدایی.
فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 31، 100-79.
10.22054/jpe.2019.32243.1774] [DOI:
قاسمی کهریزسنگی، غ.، صالحی، ح و حیدری، ل. (1391). تاثیر یک برنامه حرکات ریتمیک بر توانایی های ادراکی – حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر،
رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی، 9، 92-75.
[DOI.org/10.22059/jmlm.2012.25076]
قربان پور، ک.، پاکدامن، م.، رحمانی، م. ب و حسینی، غ. (1392). تاثیر آموزش حرکات و بازی های ریتمیک ایروبیک بر کارکرد حافظه کوتاه مدت و حافظه شنیداری دانش آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری.
نسیم تندرستی (سلامت خانواده)،1(4)، 44-35.
http://jfh.iausari.ac.ir/article_635730.html
محمدی، ح.، حاتمی، ج.، کرمی نوری، ر.، منصوری، ج.، مفاخری، د و خادمی، ه (1399). مقایسه عملکرد حافظه فعال در دانشآموزان دارای ناتوانیهای ویژه یادگیری یکزبانه و دوزبانه.
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 11(4)، 165-179. [DOI:
10.22059/japr.2021.294000.643394]
Reference
Abolghasemi A, Karimi Yousefi S. H, Khoshnoodnia Chamachaei B. (2016). Comparing the performance of healthy elderly and individuals with dementia of the alzheimer type in Bender Geshtalt test and mini mental state examination. Aging Psychology, 1(3), 213-22. (Pearsian) https://jap.razi.ac.ir/article_332.html
Ashrafi, L., Namazi Zadeh, M., & Davari, F. (2015). Effect of rhythmic exercise on perceptual–moving skills children with visual impairments. Motor Behavior, 6(18), 117-130. (Pearsian) https://mbj.ssrc.ac.ir/article_235.html
Benson, N. F., Maki, K. E., Floyd, R. G., Eckert, T. L., Kranzler, J. H., & Fefer, S. A. (2020). A national survey of school psychologists’ practices in identifying specific learning disabilities. School psychology, 35(2), 146-157. [DOI:10.1037/spq0000344]
Berchtold. N.C., Chinn, G., Chou, M., Kesslak, J.P., Cotman, C.W. (2005). Exercise primers a molecular memory for brain-derived neurotrophic factor protein induction in the rat hippocampus. Neuroscience, 133(3), 853-861. [DOI:10.1016/j.neuroscience.2005.03.026]
Carmeli, E., Bar – Yossef, T., Ariav, C., Levy, R., Liebermann, D.G. (2008). Perceptual motor coordination in persons with mild intellectual disability. Disability and rehabilitation, 30(5), 1-7. [DOI:10.1080/09638280701265398]
Carretti, B., Cornoldi, C., Antonello, A., Di Criscienzo, L., & Toffalini, E. (2021). Inferring the performance of children with dyslexia from that of the general population: The case of associative phonological working memory. Scientific Studies of Reading, 26(1), 1-14. [DOI:10.1080/10888438.2021.1897596]
Carrigan, N., & Barkus, E. (2016). A systematic review of cognitive failures in daily life: Healthy populations. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 63, 29-42. [DOI:10.1016/j.neubiorev.2016.01.010]
Dornhoffer, J. R., Liu, Y. F., Zhao, E. E., & Rizk, H. G. (2021). Does cognitive dysfunction correlate with dizziness severity in patients vestibular migraine? Otology & Neurotology, 42(3), e323-e331. [DOI:10.1016/j.amjoto.2021.103124]
Fathabadi, R., Nosrati, F., Ahmadi, A., Roatami, B. (2020). The impact of rhythmic motor exercises on executive functions in behavioral inhibition components and working memory of high –functioning autistic male children. Journal of Applied Psychological Research, 11(2), 143-163. (Pearsian) [DOI.org/10.22059/japr.2020.293911.643391]
Feizabadi, Z., Naemi, A. (2018). The effect of fine motor skills Training on the selective attention and visual perception of primary school students with math disabilities. Psychology of Exceptional Individuals, 8(31), 79-100. (Pearsian) [DOI:10.22054/jpe.2019.32243.1774]
Flores-Gallegos, R., Rodríguez-Leis, P., & Fernández, T. (2021). Effects of a virtual reality training program on visual attention and motor performance in children with reading learning disability. International Journal of Child-Computer Interaction, 100, 39-44. [DOI.org/10.1016/j.ijcci.2021.100394]
Ghasemi Kahrizsangi, G., Salehi, H., Heydari, L. (2012). The effect of a rhythmic motor program on perceptual–motor abilities of educable mentally retarded children. Journal of Motor Learning and Movement, 4(1), 75-92. (Pearsian). [DOI.org/10.22059/jmlm.2012.25076]
Ghorbanpour, K., Pakdaman, M., Rahmani, M.B., Hoseni, Gh. (2013). The effect of rhythmic movement and playing aerobic on short-term memory functionand auditory memory of students with learning disabilities. Quarterly Journal of Health Breeze, 1(4), 35-44. (Pearsian) http://jfh.iausari.ac.ir/article_635730.html
Grimes, S., Southgate, E., Scevak, J., & Buchanan, R. (2021). Learning impacts reported by students living with learning challenges/disability. Studies in Higher Education, 46(6), 1146-1158. [DOI:10.1080/03075079.2019.1661986]
Lister, K., Pearson, V. K., Collins, T. D., & Davies, G. J. (2021). Evaluating inclusion in distance learning: a survey of university staff attitudes, practices and training needs. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 34(3), 321-339. [DOI:10.1080/13511610.2020.1828048]
Lockwood, A. B., Farmer, R. L., Winans, S., & Sealander, K. (2021). Specific learning disability identification practices in the USA: a survey of special education administrators. Contemporary School Psychology, 12, 1-10. [DOI.org/10.1007/S40688-021-00375-4]
Lorenc, E. S., Mallett, R., & Lewis-Peacock, J. A. (2021). Distraction in visual working memory: Resistance is not futile. Trends in Cognitive Sciences. 25(3), 228-239. [DOI:10.1016/j.tics.2020.12.004]
Ma, W. J., Husain, M., & Bays, P. M. (2014). Changing concepts of working memory. Nature Neuroscience, 17(3), 347-356. [DOI.org/10.1038/nn.3655]
Martínez-Briones, B. J., Bosch-Bayard, J., Biscay-Lirio, R. J., Albarrán-Cárdenas, L., Silva-Pereyra, J., & Fernández, T. (2021). Effects of neurofeedback in the working memory of children with learning disorders: An EEG power-spectrum analysis. Scientific Studies of Reading, 1-14. [DOI:10.3390/brainsci10110817]
Mohammadi, H., Hatami, J., Kormi-Nouri, R., Mansouri, J., Mafakhery, D., khademi, H. (2021). Comparison of working memory function between bilingual and monolingual students with special learning disabilities. Journal of Applied Psychological Research, 11(4), 165-179. (Pearsian(.[DOI:10.22059/japr.2021.294000.643394]
Omidvar, A., Dana, A., Hamzeh Sabzi, A., & Pourpanahi Koltapeh, M. (2018). The effect of education based on growth physical education on working memory of elementary school students. Journal of Psychology and institutions, 7(1), 83-101. http://jsp.uma.ac.ir/article_658.html?lang=en
Peck–Murray, J. A. (2015). Utilizing everyday items in play to facilitate hand therapy for pediatric patients. Journal of Hand Therapy, 28(2), 228-232. [DOI.org/10.1016/j.jht.2014.05.003]
Pourabdol, A., Sobhi, A., Abasi, S. (2015). Comparison of cognitive failures, alexithymia and avoid cognitive in students with and without specific learning disorder. Psychological Methods and Models, 6(20), 55-72. (Pearsian) [DOI: 20.1001.1.22285516.1394.6.20.4.1]
Sadeghi, A., Rabiee, M., Abedi, M. (2011). Validation and reliability of the wechsler intelligence scale for children-IV. Journal of Iranian Psychologists, 7(28), 377-386. (Pearsian) http://jip.azad.ac.ir/article_512280.html
Shely, A., Ben-Izhack, G., Lugassy, D., Matalon, S., Pilo, R., Brosh, T., & Dolev, E. (2021). New training approach for improving the spatial perception and orientation ability of dentistry students. Applied Sciences, 11(20), 1-11. [DOI:10.3390/app11209387]
Tomassini, A., Vercillo, T., Torricelli, F., & Morrone, M. C. (2018). Rhythmic motor behaviour influences perception of visual time. Proceedings of the Royal Society B, 285(1888), 20181597. [DOI:10.1098/rspb.2018.1597]
Vidyasagar, T. R., & Pammer, K. (2009). Dyslexia: A deficit in visuo-spatialattention, not in phonological processing. Trends in Cognitive Sciences, 14(2), 57–63. [DOI:10.1016/j.tics.2009.12.003]
Wallace, J. C., Kass, S. J., & Stanny C. (2002). Cognitive failures questionnaire revisited: correlates and dimensions. The Journal of General Psychology, 129 (3), 238–256. [DOI:10.1080/00221300209602098]
Wallace J. C. (2004) Confirmatory factor analysis of the cognitive failures questionnaire: Evidence for dimensionality and construct validity. Personality and Individual Differences, 37 (2), 307–24. [DOI:10.1016/j.paid.2003.09.005]
Witt, J. K. (2021). Tool use affects spatial perception. Topics in Cognitive Science, 13(4), 1–18. [DOI:10.1111/tops.12563]
Zeani, M., Khaksar A., Anaraki, M., & Rezaiy nasab, F. (2016).The effectiveness of play therapy and rhythmic movements on improve the performance of attention and hearing sequences in children. Journal of Educational Research, 3(32), 61-79. (Pearsian) [DOI.org/10.18869/acadpub.erj.3.32.61]