اثر بخشی ذهن آگاهی بر عزت نفس و تعاملات اجتماعی دانش آموزان دارای نارساخوانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی ذهن آگاهی بر عزت نفس و تعاملات اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال نارساخوانی بود.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال نارساخوانی شهرستان نیشابور در سال تحصیلی 1402-1401 بود، که به روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر(هر گروه 15 نفر) انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های عزت نفس کوپر اسمیت (1976) و پرسشنامه ادراک تعامل اجتماعی کارول گلاس (1994) استفاده شد. گروه آزمایش مهارت های ذهن آگاهی کابات زین و همکاران (1992) را دریافت کردند. گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون در عزت نفس و تعامل اجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0>P) و گروه آزمایش از عزت نفس و تعامل اجتماعی بالاتری برخوردار است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، می توان گفت برنامه ذهن آگاهی بر بهبود عزت نفس و تعامل اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نارساخوانی اثربخش بود. لذا پیشنهاد می‌شود متخصصان و درمانگران از این مداخله برای بهبود عزت نفس و تعامل اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نارساخوانی استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of mindfulness on self-esteem and social interactions of students with dyslexia

نویسندگان [English]

  • Fereshtee Zareii 1
  • Mahya Yarigarravesh 2
1 MA. Student of Educational Psychology, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Azad University of Science and Research, Tehran, Iran
2 2PhD of Psychology, Assistant Professor of Psychology, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Azad University of Sciences and Researches, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: The purpose of this research was to investigate the effectiveness of mindfulness on self-esteem and social interaction of students with dyslexia.
Methods: The present study was a semi-experimental study with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of this research included all students with dyslexia in Neishabur city in the academic year of 2022-2023, 30 people (15 people in each group) were selected by available sampling method. Cooper Smith's self-esteem questionnaires (1976) and Carol Glass's social interaction perception questionnaire (1994) were used to collect data. The experimental group received the mindfulness skills test of Kabat-Zinn et al. (1992). The control group did not receive any intervention. Data were analyzed using SPSS version 23 software and multivariate analysis of covariance test
Results: The results showed that there is a significant difference between the experimental and control groups in the post-test in self-esteem and social interaction (P<0.05) and the experimental group has higher self-esteem and social interaction.
Conclusion: According to the obtained results, it can be said that the mindfulness program was effective in improving the self-esteem and social interaction of children with dyslexia. Therefore, it is suggested that specialists and therapists use this intervention to improve the self-esteem and social interaction of children with dyslexia.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mindfulness
  • Self-esteem
  • Social interactions
  • Dyslexia
اقاسی، ف.، فرهادی، ه.، آقایی، ا. (1398). اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر عزت‌نفس و اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان دختر. پژوهش در برنامه ریزی درسی. 16 (63)، 152-162. [DOI.org/10.30486/jsre.2019.1866936.1383]
اکبری، ت.،  و مهرآور گیگلو، ش. (1400). رابطه امید، رضایت از زندگی و عزت‌نفس و سلامت روان با نقش واسطه ­ای شناخت، فراشناخت و انگیزه پیشرفت در دانش ­آموزان. فصلنامه روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه. 10(4)، 6-20. https://jsp.uma.ac.ir/article_1459.html
اکبری کوچسرایی، آ.،  بریمانی، پ.، دوست­محمد، س.، و نوروزی، ا. (1396) مقایسه ی خود مهارگری و مهارت های اجتماعی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و دانش آموزان عادی ، اولین کنفرانس بین المللی فرهنگ، آسیب شناسی روانی و تربیتی،تهران: دانشگاه الزهرا.                     https://civilica.com/doc/649291/.
بشرپور، س.، و حیدری، ف. (1401). الگوی روابط ساختاری انسجام/ سازش­یافتگی خانواده، خودپنداره تحصیلی و مقبولیت اجتماعی با سازگاری با مدرسه: نقش میانجی اشتیاق تحصیلی. مجله روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(2)، 6-20. http://jsp.uma.ac.ir/article_1712.html?lang=en
پورمجید، ا.، روجیا، ن.، عباسی کرقند، ز.(1396). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر بهبود پذیرش اجتماعی و اعتماد به نفس در کودکان دارای اختلالات یادگیری. چهارمین کنفرانس جهانی و اولین کنفرانس ملی پژوهش های نوین ایران و جهان در: روان‌شناسی، علوم تربیتی، حقوق رو علوم اجتماعی.
پورحسین، ا.، انتصار فومنی، غ.، حجازی، م.، و نریمانی، م. (1399). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر مهارت حل مسئله و عزت‌نفس دانش‌آموزان پایه یازدهم مشکین‌شهر. مجله روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 9(4)، 34-45. https://jsp.uma.ac.ir/article_1290.html
خفتان، پ.، بهرامی، م.، اقلیما، م. (1400). اثربخشی آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر عزت‌نفس زنان مبتلا به اختلال مصرف مواد. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، ۱۵ (۶۱)، ۳۳۶-۳۲۳. 10.52547/etiadpajohi.15.61.323
دهقانی، ا.، منشئی، غ. (1398). اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر عزت‌نفس و همدلی کودکان پیش‌دبستانی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62، 589-599. [DOI.org/10.22038/mjms.2020.15515]
ستارپور، ف.، احمدی، ع.، صادق زاده، س .(1394). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش نشانه های افسردگی دانشجویان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه گرگان، 17 (3)، 81-88.  http://goums.ac.ir/journal/article-1-2507-fa.html
سلطانی، س. (1397). مقایسه مهارت­اجتماعی، تنظیم شناختی هیجان و احساسا تنهایی در دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری و دانش آموزان عادی(پایان­نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
سلمانی، ع.، روشنی خیاوی، ح.، و اسماعیلی، ز. (1402). بررسی اثربخشی شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر اشتیاق تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش ­آموزان دارای اضطراب اجتماعی. مجله روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(1)، 46-61. https://jsp.uma.ac.ir/article_2214.html?lang=en
شب افروز، م.، افروز، غ.، دلاور، ع.، و اسدزاده دهرایی، ح. (1400). بررسی نقش واسطه­ ای تعاملات ارتباطی در رابطه بین سن ورود به مدرسه و ترتیب تولد با پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان. مجله روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(3)، 65-80. https://jsp.uma.ac.ir/article_1343.html
شکری، ا.، کاظمی، ر.، نریمانی، م.، و تکلوی، س. (1402). مقایسه اثربخشی شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن­ آگاهی و آموزش تنظیم شناختی هیجان بر بهزیستی روان‌شناختی مادران دانش ­آموزان پرخاشگر. مجله روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(1)، 70-83. https://jsp.uma.ac.ir/article_2232.html?lang=en
شویچی، ج .(1398). اثربخشی درمان ذهن آگاهی بر میزان اضطراب اجتماعی و عزت­نفس دانش ­آموزان دارای اختلال یادگیری شهر شادگان. مجله مطالعات ناتوانی، 30 (9)، 152-173. http://jdisabilstud.org/article-1-1551-fa.html
نبی ­زاده، ص.، کردنوقابی، ر.، یعقوبی، ا.، رشید، خ. (1398). تاثیر روش ذهن­ آگاهی مبتنی بر یادگیری اجتماعی-هیجانی بر مؤلفه­ های شایستگی اجتماعی- هیجانی و عملکرد تحصیلی کودکان. پژوهش­ های آموزش و یادگیری، 17(31)، 91-100. [DOI.org/10.22070/tlr.2021.10337.0]
صنیعی ­آباده، س. ن و عابدی، ا. (1398). اثربخشی برنامه آموزشی زودهنگام کوئین بر حرمت خود کودکان پیش دبستانی. فصلنامه سلامت روان، 6(2)،158-167. http://childmentalhealth.ir/article-1-410-fa.html
عالی نژاد، ف.،  قمری، م .(1396). اثربخشی ذهن آگاهی در عزت‌نفس و شادکامی دختران دبیرستانی، چهارمین کنفرانس بین المللی نوآوری­ های اخیر در روان‌شناسی، مشاوره و علوم رفتاری، تهران. https://civilica.com/doc/670420
عاشوری، م.، دلال زاده، ف .(1397). اثربخشی بازی­ درمانی مبتنی بر مدل شناختی رفتاری بر مشکلات رفتاری و مهارت­ های اجتماعی کودکان پیش ­دبستانی با اختلال نارسایی توجه- بیش­ فعالی. مجله توانبخشی، 19 (2)، 102-115. http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2314-fa.html
علیزاده فرد، س.، و محتشمی، ط.، وت دریس تبریزی، م.(1395). اثربخشی برنامه آموزش والدین بر مهارت‌های اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری. ناتوانی های یادگیری، 5(1)، 89-107. https://jld.uma.ac.ir/article_415
گودرزی، م.، قاسمی، ن.، میردریکوند، ف.، غلامرضایی، س .(1397). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر عاطفه مثبت و منفی، انعطاف پذیری روان شناختی و مؤلفه‌های ذهن آگاهی افراد دارای علائم  افسردگی. مجله روان‌شناسی و روانپزشکی شناخت،  5(۵)، ۶۸-۵۳
محدث، ن.، خانجانی، ز.، اقدسی، ع.ن. (1399). اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود مهارت­ های اجتماعی دانش آموزان پسر دارای اختلال سلوک. فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی، 11(42)، 57-69. https://dorl.net/dor/20.1001.1.28222476.1399.11.42.5.1
نفریه، پ.، و ظلی، م.ح. (1399). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر عزت ­نفس و تنظیم هیجان مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری. مطالعات ناتوانی، 10، 64. http://jdisabilstud.org/article-1-1882-fa.html
وطن خواه محمدآبادی، م.، کافی، م.، ابوالقاسمی، ع.، شاکرنیا، ا. (1400). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی با تعامل شاخص توده بدنی بر کنترل وزن، کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان دانش آموزان نوجوان. مجله روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(2)، 181-203. https://jsp.uma.ac.ir/article_1229.html
یزدخواستی، ف. (1389). رابطه ادراک تعامل اجتماعی با خطرپذیری و مهار خشم در دانشجویان. روان‌شناسی تحولی (روان‌شناسان ایرانی)، 7(26)،
References
Aali Nejad, F., & Qamuri, M. (2016). The effectiveness of mindfulness in self-esteem and happiness of high school girls, the fourth international conference on recent innovations in psychology, counseling and behavioral sciences, Tehran. (Persian). https://civilica.com/doc/670420
Aghasi, F., Farhadi, H., Aghaei, A. (2018). The effectiveness of mindfulness training on self-esteem and academic procrastination of female students. Research in curriculum planning, 16(63), 152-162 [DOI.org/10.30486/jsre.2019.1866936.1383]
Akbari, T. & Mehravar Giglou, S. (2022). Hope, life satisfaction, self-esteem and mental health mediated by cognition, metacognition and progress motivation in students. Journal of School Psychology and Institutions, 10(4), 6-20. https://jsp.uma.ac.ir/article_1459.html
Abbariki, A, & Shelani, B. (2015). The effectiveness of playing with emotional words on reducing the emotional deficiency of students with learning disabilities. Psychology of exceptional people, 6(24), 205-225 [https://doi.org/10.22054/jpe.2017.20693.1526].
Alipoor, S., & Zeqeibi Ghannad, S. (2017). Investigation of the relationship of mindfulness with psychological wellbeing: the role of strategic engagement regulation and self-esteem. Positive Psychology, 3(2), 1-18. [DOI.org/10.22108/ppls.2017.103132.1071]
Alizadeh Fard, S., Mohtashmi, T., & Tedris Tabrizi, M. (2015). Effectiveness of parent education program on social skills of children with learning disabilities. Learning disabilities. 5(1), 89-107. [https://jld.uma.ac.ir/article_415].
Alshutwi, S. M., Ahmad, A. C., & Lee, L. W. (2020). The impact of inclusion setting on the academic performance, social interaction and self-esteem of deaf and hard of hearing students: Systematic review and meta-analysis. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(10), 248-264. [DOI.org/10.26803/ijlter.19.10.14]
Araff, S., & Tiwari, A. (2020). Effect of Mindfulness on Self-concept, Self-esteem and Growth Mindset: Evidence from Undergraduate Students. Journal of Psychosocial Research, 15(1) 331-343. [DOI.org/10.32381/JPR.2020.15.01.28]
Ashuri, M., Dalalzadeh, F. (2017). The effectiveness of play therapy based on cognitive behavioral model on behavioral problems and social skills of preschool children with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of rehabilitation. 19 (2), 102-115. [DOI.org/10.22098/jrp.2021.1402]
Bajaj, B., Gupta, R., & Pande, N. (2016). Self-esteem mediates the relationship between mindfulness and well-being. Pers Individ Dif, 94, 96-100. [DOI.org/10.1016/j.paid.2016.01.020] 
Bai, S., Elavsky, S., Kishida, M., Dvořáková, K., & Greenberg, M. T. (2020). Effects of mindfulness training on daily stress response in college students: Ecological momentary assessment of a randomized controlled trial. Mindfulness, 11(6), 1433-1445. [DOI.org/10.1007/s12671-020-01358-x]
Bakosh, L. S., Snow, R. M., Tobias, J. M., Houlihan, J. L., & Barbosa- Leiker, C. (2016). Maximizing mindful learning: mindful awareness intervention improves elementary school students’ quarterly grades. Mindfulness, 7(1), 59-67. [DOI.org/10.1007/s12671-015-0387-6]
Basharpoor, B. & Heidari, F. (2022). The model of structural relationships of family cohesion /adaptability, academic self-concept and social acceptability with school adjustment: The mediator role of educational engagement. Journal of School Psychology and Institutions, 11(2), 6-20. http://jsp.uma.ac.ir/article_1712.html?lang=en
Brannen, J., & Frisby, C. (2017) Self-Esteem’s Moderation of Self-Congruity Effects on Brand Loyalty. Theoretical Economics Letters, 7, 1848-1864. [DOI.org/10.4236/tel.2017.76126]
Britton, W. B., Desbordes, G., Acabchuk, R., Peters, S., Lindahl, J. R., Canby, N. K., & Moitra, E. (2021). From self-esteem to selflessness: An evidence (gap) map of self-related processes as mechanisms of mindfulness-based interventions. Frontiers in psychology, 12, 730972. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.730972
Carmo, C., Iacob, V., Brás, M., & Fernandes, J. (2022). Effects of a Mindfulness-Based Intervention on Male Portuguese Prisoners. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 0306624X221106333.
Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco, CA: Freeman
Dehghani, E., & Mushai, G. (2018). The effectiveness of child-centered mindfulness training on self-esteem and empathy of preschool children. Medical Journal of Mashhad University of Medical Sciences, 62, 589-599. (Persian) [DOI.org/10.22038/mjms.2020.15515]
Fostick, L., Revah, H. (2018). Dyslexia as a multi-deficit disorder: Working memory and auditory temporal processing. Acta Psychologica, 183, 19-28. [DOI.org/10.1016/j.actpsy.2017.12.010]
Fathi E, Manshaei G, Hatami Varzaneh A, Asli Azad M, Farhadi T. (2016). The Effectiveness of Self-forgiveness group Training based on the Quran concepts on self-esteem of the adolescent boys.  J Pos Psychol, 1(1), 93-106. https://dorl.net/dor/20.1001.1.24764248.1394.1.1.7.1
Frieson, T. C., & Frieson, C. W. (1996). Relationship Between hope and self-esteem in Renal Transplant Recipients. J Transpl Coord, 6(1), 3-20. doi:%2010.7182/prtr.1.6.1.q52347756145h374.
Ferro, M. A., & Boyle, M. H. (2015). The impact of chronic physical illness, maternal depressive symptoms, family functioning, and self-esteem on symptoms of anxiety and depression in children. Journal of abnormal child psychology, 43(1), 177-187. [DOI.org/10.1007/s10802-014-9893-6]
Gooderzi, M., Ghasemi, N., Mirdrikund, F., & Gholamrezaei, S. (2017). Effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on positive and negative emotions, psychological flexibility and mindfulness components of people with depressive symptoms. Journal of Cognitive Psychology and Psychiatry, 5 (5), 53-68. (Persian) http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-514-fa.html
Herman, P. M., Anderson, M. L., Sherman, K. J., Balderson, B. H., Turner, J. A., & Cherkin, D. C. (2017). Cost-effectiveness of mindfulness-based stress reduction vs cognitive behavioral therapy or usual care among adults with chronic low-back pain. Spine, 42(20), 1511. [DOI.org/10.1097/brs.0000000000002344]
Iannaccone, M., D'Olimpio, F., Cella, S., & Cotrufo, P. (2016). Self-esteem, body shame and eating disorder risk in obese and normal weight adolescents: A mediation model. Eating behaviors, 21, 80-83.  [DOI.org/10.1016/j.eatbeh.2015.12.010]
Jones, S. M., Barnes, S. P., Bailey, R., & Doolittle, E. J. (2017). Promoting social and emotional competencies in elementary school. The Future of Children, 3, 49–72. [DOI.org/10.1353/foc.2017.0003]
Kabat-Zinn, J., Massion, A.O., Kristeller, J., Peterson, L.G., Fletcher, K.E., Pbert, L., Lenderking, W.R., Santorelli, S.F. (1992). Effectiveness of a meditation-based stress reduction program in the treatment of anxiety disorders. The American Journal of Psychiatry, 149(7), 936-943. [DOI.org/10.1176/ajp.149.7.936]
Kishita, N., & Ian Stewart, Y.T. (2016). A meta-analysis of third wave mindfulness-based cognitive behavioral therapies for older people. International Journal of Geriatric Psychiatry, 32(12), 1352-1361. [DOI.org/10.1002/gps.4621]
Khftan, butterfly; Bahrami, Mansoura; Iklima, Mustafa. (2021). The effectiveness of mindfulness-based stress reduction group training on the self-esteem of women with substance use disorders. Scientific Quarterly Journal of Addiction Research, 15 (61), 323-336 (Persian). 10.52547/etiadpajohi.15.61.323
Kishita, N., Takei, Y., & Stewart, I. (2017). A meta‐analysis of third wave mindfulness‐based cognitive behavioral therapies for older people. International journal of geriatric psychiatry, 32(12), 1352-1361. [DOI.org/10.1002/gps.4621]
Kouvava S, Antonopoulou K, Ralli AM, Kokkinos CM, Maridaki-Kassotaki K. (2022) Children's vocabulary and friendships: A comparative study between children with and without Specific Learning Disorder and Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Dyslexia, 28(2):149-165.. Epub 2022 Feb 9. PMID: 35138002 [Doi:10.1002/dys.1709]
Lasfeto, D. (2020). The relationship between self-directed learning and students’ social interaction in online learning environment. Journal of e-learning and knowledge society, 16(2), 34-41. [DOI.org/10.20368/1971-8829/1135078]
Martinez, T., & Zhao, Y. (2018). The impact of mindfulness training on middle grades students’ office discipline referrals. RMLE online, 41(3), 1-8. [DOI.org/10.1080/19404476.2018.1435840]
Modi, S., Joshi, U., & Narayanakurup, D. (2018). To what extent is mindfulness training effective in enhancing self-esteem, self-regulation and psychological well-being of school going early adolescents? Journal of Indian Association for Child & Adolescent Mental Health, 14(4). [DOI.org/10.1177/0973134220180406]
Muhaddith, N., Khanjani, Z., Aghdasi, A. (2019). Effectiveness of mindfulness-based intervention on improving social skills of male students with behavioral disorders. Cognitive Analytical Psychology Quarterly. 11(42): 57-69. (Persian) https://dorl.net/dor/20.1001.1.28222476.1399.11.42.5.1
Moore, S., Barbour, R., Ngo, H., Sinclair, C., Chambers, R., Auret, K., ... & Playford, D. (2020). Determining the feasibility and effectiveness of brief online mindfulness training for rural medical students: a pilot study. BMC medical education, 20(1), 1-12. https://doi.org/10.1186%2Fs12909-020-02015-6
Morley, R. H., & Fulton, C. L. (2020). The impact of mindfulness meditation on self-esteem and self-compassion among prisoners. Journal of Offender Rehabilitation, 59(2), 98-116.
Naseh, A. (2019). The effect of mindfulness-based group intervention on self-esteem and social problems in students with symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder. Quarterly Journal of Child Mental Health, 6(3), 256-268.
Nafariyeh, P., Zelli, M.H. (2020). Mindfulness Training on Self-Esteem and Emotion Regulation in the Mothers of Children with Learning Disabilities. MEJDS, 10, 64-64. http://jdisabilstud.org/article-1-1882-fa.html
Pinquart, M., & Gerke, D. C. (2019). Associations of parenting styles with self-esteem in children and adolescents: A meta-analysis. Journal of Child and Family Studies, 28(8), 2017-2035. [DOI.org/10.1037/dev0000295]
Pourmejid, Ibrahim; Rujia, ancestors; Abbasi Karagand, Zahra (2016). The effectiveness of mindfulness training on improving social acceptance and self-confidence in children with learning disabilities. The fourth world conference and the first national conference of modern researches of Iran and the world in: psychology, educational sciences, law and social sciences. 4 (2): 41-21. (Persian) https://civilica.com/doc/692930
Salmani, A., Roshani Khiavi, H. & Esmaeili, Z. (2023). The effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on academic enthusiasm and social adjustment of students with social anxiety. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (1), 46-61. https://jsp.uma.ac.ir/article_2214.html?lang=en
Sattarpur, Fariba; Ezzatullah, Ahmadi; Sadeghzadeh, Sanaz (2014). The effectiveness of mindfulness training on reducing the symptoms of depression in students. Scientific Journal of Gorgan University of Medical Sciences. 17 (3): 81-88. (Persian) http://goums.ac.ir/journal/article-1-2507-fa.html
Schumacher, C., & Ifenthaler, D. (2018). The importance of students’ motivational dispositions for designing learning analytics. Journal of Computing in Higher Education, 30(3), 599-619. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s12528-018-9188-y
Shabafrooz, M., Afrooz, H., Delavar, A. & Asadzadeh., H. (2021). The mediating role of communication interactions on the relationship between school entrance age and the birth order with students' academic achievement. Journal of School Psychology and Institutions, 10(3), 65-80. http://jsp.uma.ac.ir/article_1343.html?lang=en
Shokri, A., Kazemi, R., Narimani, M. & Taklavi, S. (2023). Compare the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy and cognitive emotion regulation training on psychological well-being of mothers with aggressive students. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (1), 70-83. https://jsp.uma.ac.ir/article_2232.html?lang=en
Shi, Z., & MacBeth, A. (2017). The effectiveness of mindfulness-based interventions on maternal perinatal mental health outcomes: a systematic review. Mindfulness, 8(4), 823-847. [DOI.org/10.1007/s12671-016-0673-y]
Shuichi, J. (2018). The effectiveness of mindfulness therapy on the level of social anxiety and self-esteem of students with learning disabilities in Shadgan city. Journal of Disability Studies. 30 (9): 152-173. (Persian) http://jdisabilstud.org/article-1-1551-fa.html
Spears, C. A., Hedeker, D., Li, L., Wu, C., Anderson, N. K., Houchins, S. C., ... & Wetter, D. W. (2017). Mechanisms underlying mindfulness-based addiction treatment versus cognitive behavioral therapy and usual care for smoking cessation. Journal of consulting and clinical psychology, 85(11), 1029. [DOI.org/10.1037/ccp0000229]
Silver, C.H., Ruff, R.M., Iverson, G.L., Barth, J.T., Broshek, D.K., BushS.S., Koffler, S.P., Reynolds, C.R. (2007). Learning disabilities: the need for neuropsychological evaluation. Archives of clinical Neurophysiology, 23, 217-219. [DOI.org/10.1016/j.acn.2007.09.006]
Suzuki, H., & Tomoda, A. (2015). Roles of attachment and self-esteem: impact of early life stress on depressive symptoms among Japanese institutionalized children. BMC psychiatry, 15(1), 1-11. [DOI.org/10.1186%2Fs12888-015-0385-1]
Szenczi, B., Kis, N., Józsa, K. (2018). Academic self-concept and mastery motivation in students with learning disabilities. Journal of Psychological & Educational Research, 26(2), 213-217.
Toffalini, E., Buono, S., Cornoldi, C. (2022). The structure, profile, and diagnostic significance of intelligence in children with ADHD are impressively similar to those of children with a specific learning disorder. Research in Developmental Disabilities, 129, 1043-1046 [DOI.org/10.1016/j.ridd.2022.104306]
Vatankhah, M. D., Kafi, S. M., Abolghasemi, A., & Shakernia, I. (2021). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy with interaction of body mass index on weight control, executive functions and emotion regulation in adolescent students. Journal of School Psychology and Institutions, 10(2), 204-213. https://jsp.uma.ac.ir/article_1229.html
Yazdakhasi, F. (2011). The relationship between perception of social interaction and risk taking and anger control in students. Transformational psychology, Iranian psychologists. (Persian) https://jip.stb.iau.ir/article_512297.html
Witek-Janusek, .L, Albuquerque, K., Chroniak, K.R., Chroniak, C., Durazo-Arvizu, R., Mathews, H.L. (2008). Effect of mindfulness based stress reduction on immune function, quality of life and coping in women newly diagnosed with early stage breast cancer. Brain Behav Immun, 22(6), 969–81.[DOI.org/10.1016/j.bbi.2008.01.012]
Wang, K., & Kong, F. (2020). Linking trait mindfulness to life satisfaction in adolescents: The mediating role of resilience and self-esteem. Child Indicators Research, 13(1), 321-335. [DOI.org/10.1007/s12187-019-09698-4]