بررسی نقش واسطه ای یادگیری ضمنی در ارتباط بین نشانه‌دهی فضایی و جستجوی بصری با نارساخوانی دانش آموزان در زبان دوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 استادیار، گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

4 کارشناسی ارشد، گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی، تبریز، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای یادگیری ضمنی در ارتباط بین نشانه‌دهی فضایی و جستجوی بصری با نارساخوانی دانش‌آموزان در زبان دوم انجام شد.
روش‌ها: روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع  تحلیل مسیر  بود. جامعه آماری مطالعه، دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول(هفتم، هشتم، نهم) شهر تبریز در سال 1401 بودند، که بااستفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، 254 نفر برای مطالعه انتخاب شدند. خرده مقیاس نارساخوانی پرسشنامه ناتوانی یادگیری کلرادو (Colorado) و برنامه کاک لب  (CogLab) در جمع آوری داده‌ها، مورد استفاده قرار گرفتند، و برای تعیین معنی‌داری روابط میانجی مدل، از آزمون Bootstrap و Sobel در بستر نرم افزار AMOS و  SPSS (نسخه 24) استفاده شد
یافته‌ها: نتایج نشان داد که  یادگیری ضمنی، نشانه‌دهی فضایی و جستجوی بصری در تبیین مدل نارساخوانی دانش‌آموزان در زبان دوم  نقش داشتند که در مجموع 49 درصد از واریانس نارساخوانی زبان دوم  از طریق متغیرهای مدل تبیین شد. اثر مستقیم یادگیری ضمنی(47/0-) و  جستجوی بصری (34/0-) در برآورد نارساخوانی زبان دوم دانش آموزان معنی‌دار بود. اما اثر مستقیم نشانه‌دهی فضایی در سطح 5 درصد معنی‌دار نبود. اثر غیر مستقیم جستجوی بصری  (08/2=t-value ) و نشانه‌دهی فضایی (98/1=t-value) با میانجی‌گری نقش واسطه‌ای یادگیری ضمنی معنی‌دار بود (05/0>P ).
نتیجه‌گیری: با توجه به نقش نشانه‌دهی فضایی، یادگیری ضمنی و جستجوی بصری در تبیین مدل نارساخوانی دانش آموزان، به نظر می‌رسد با تقویت نشانه‌دهی فضایی، یادگیری ضمنی و جستجوی بصری می‌توان نارساخوانی دانش‌آموزان را برطرف کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigation of the mediating role of implicit learning in the relationship between spatial cueing and visual search with students' dyslexia in the second language

نویسندگان [English]

  • Mozaffar Ghaffari 1
  • Mohammad Narimani 2
  • Yousef Hazrati 3
  • Hadi Jaberian 4
1 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Payame Noor University(PNU), Tehran, Iran
2 Distinguished Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Linguistics, Faculty of Literature and Humanities, Payame Noor University, Tehran, Iran.
4 Department of Humanities, Faculty of English Language and Literature, Azarbayjan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Objective: The present research was conducted with the aim of investigation of the mediating role of implicit learning in the relationship between spatial cueing and visual search with students' dyslexia in the second language.
 Methods: The method of the current research was path analysis correlation. Participants were selected from among the students of the first secondary schools of Tabriz in 2022 through purposive sampling. To collect data, the dyslexia subscale of the Colorado learning disability questionnaire and Coglab software were used. To determine the significance of the mediating relationships of the model, Bootstrap and Sobel tests were used in Amos software and SPSS version 24.
Resuts: The results showed that the variables of implicit learning, spatial cueing and visual search played a role in explaining the students' second language dyslexia model which in total, 49% of the variance of second language dyslexia was explained through model variables. The direct effect of implicit learning (-0.47) and visual search (-0.34) was significant in estimating students' second language dyslexia. But the direct effect of spatial cueing was not significant at the 5% level. The indirect effect of visual search (t-value = 2.08) and spatial cueing (t-value = 1.98) was significant (P < 0.05) with the mediation of the mediating role of implicit learning.
Conclusion: Considering the role of spatial cueing, implicit learning and visual search in explaining the model of students' dyslexia, it seems that students' dyslexia can be resolved by strengthening spatial marking, implicit learning and visual search.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dyslexia
  • Second Language
  • Spatial Cueing
  • Implicit Learning
  • Visual Search
حاجلو، ن و رضایی شریف، ع. (1390). بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو. فصلنامه علمی ناتوانی یادگیری، 1(1)، 43-24. [DOI: jld-1-1-90-7-2]:
خاکزاد، ف.، دهقانی، م و دضایی، ج . (1395).  بررسی و مقایسه یادگیری ضمنی و پیشرفت تحصیلی در کلاس‌های چندپایه دوره ابتدایی. فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی، 7(1)، 41-56. https://japr.ut.ac.ir/article_58190.html?lang=en
رضایی، س. (1399). طراحی مدل عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان با مشکل ویژه یادگیری بر اساس نشانه‌دهی فضایی، یادگیری ضمنی و جستجوی بصری. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور.
عچرشاوی، م.، خلعتبری، ج.، حسین پور، ر. (1399). بررسی میزان شیوع نارساخوانی و ویژگی‌های آن در دانش‌آموزان ابتدایی شهر اهواز. مجله مطالعات ناتوانی، 10، 15-1. URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1668-en.html
نریمانی، م.، صاحبقران فرد، م و نخستین گلدوست، ا. (1402). مقایسه‌ اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و آموزش مهارت‌های اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری. ناتوانی های یادگیری، 12(3)، 91-81. [DOI:10.22098/jld.2023.12901.2095]
Reference
Ashidiqi, A. S., Widaningrum, I., & Karaman, J. (2023). Implementation of the certainty factor method in the expert system for early diagnosis of dyslexia in childhood.  Jurnal Ilmiah Penelitian dan Penerapan Teknologi Sistem Informasi7(1), 18-32.‏[DOI:10.29407/intensif.v7i1.18433
Banfi, C., Kemény, F., Gangl, M., Schulte-Körne, G., Moll, K., & Landerl, K. (2017). Visuo-spatial cueing in children with differential reading and spelling profiles. PLoS One, 12(7), e0180358. [DOI:10.1371/journal.pone.0180358]
Bahri, M., & Bahri, M. (2018). Comparison of episodic future thinking and working memory in adolescents with internalizing problems and non-clinical adolescents. Practice in Clinical Psychology, 6(3), 183-190. URL: http://jpcp.uswr.ac.ir/article-1-527-fa.html
Benson, N. F., Maki, K. E., Floyd, R. G., Eckert, T. L., Kranzler, J. H., & Fefer, S. A. (2020). A national survey of school psychologists’ practices in identifying specific learning disabilities. School psychology, 35(2), 146-157. [DOI:10.1037/spq0000344]
Büsel, C., Valuch, C., Bliem, H. R., Sachse, P., & Ansorge, U. (2021). Investigating object files in spatial cueing. Experimental Psychology, 68(2), 1-13.[DOI: 10.1027/1618-3169/a000511]
Chan, L. K., & Hayward, W. G. (2013). Visual search. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 4(4), 415-429.[DOI:10.1002/wcs.1235]
Chen, H., & Wyble, B. (2018). The neglected contribution of memory encoding in spatial cueing: A new theory of costs and benefits. Psychological review, 125(6), 936.[DOI:10.1037/rev0000116]
Chokron, S., Kovarski, K., & Dutton, G. N. (2021). Cortical visual impairments and learning disabilities. Frontiers in Human Neuroscience, 15, 713316.[DOI:10.3389/fnhum.2021.713316]
Echreshavi, M., Khalatbari, J., & Hosseinpour, R. (2020). Investigating the prevalence of dyslexia and its characteristics in elementary school students. Middle Eastern Journal of Disability Studies, 10 ,238-238.URL: http://jdisabilstud.org/article-1-1668-en.html
Eckstein, M. P. (2011). Visual search: A retrospective. Journal of vision, 11(5), 14-14. [DOI: 10.1167/11.5.14]
Esser, S., Lustig, C., & Haider, H. (2022). What triggers explicit awareness in implicit sequence learning? Implications from theories of consciousness. Psychological Research, 86(5), 1442-1457. [DOI:10.1007/s00426-021-01594-3]
Francis, G., Neath, I., & Surprenant, A. (2000). The cognitive psychology online laboratory. In M. H. Birnbaum (Ed.), Psychological experiments on the Internet (pp. 267-83). Cambridge: Academic Press. [DOI:10.1016/B978-012099980-4/50012-5]
Gosiewska-Turek, B. (2022). Dyslexia, Self-efficacy, and Language Instruction in Foreign Language Learning—A Mixed Quantitative-qualitative Study. Theory and Practice of Second Language Acquisition, 1(8), 71-84. [DOI: 10.31261/TAPSLA.9501]
Grimes, S., Southgate, E., Scevak, J., & Buchanan, R. (2021). Learning impacts reported by students living with learning challenges/disability. Studies in Higher Education, 46(6), 1146-1158. [DOI:10.1080/03075079.2019.1661986]
Gutierrez Rubio, A. A., Trolley, C., Smith, C., Ford, O., Brown, T., & Luke, S. (2023). Dyslexia is Caused by Visual Problems that Extend Beyond Language. Library/Life Sciences Undergraduate Poster Competition. URLhttps://scholarsarchive.byu.edu/library_studentposters_2023/51/
Hajloo, N., & Rezaie Sharif, A. (2011). Psychometric properties of colorado learning difficulties questionnaire (CLDQ). Journal of Learning Disabilities, 1(1), 24-43. [DOI: jld-1-1-90-7-2]. (Persian)
Hokken, M. J., Krabbendam, E., van der Zee, Y. J., & Kooiker, M. J. (2023). Visual selective attention and visual search performance in children with CVI, ADHD, and Dyslexia: a scoping review. Child Neuropsychology, 29(3), 357-390. [DOI:10.1080/09297049.2022.2057940]
Imhoff, R., Lange, J., & Germar, M. (2019). Identification and location tasks rely on different mental processes: A diffusion model account of validity effects in spatial cueing paradigms with emotional stimuli. Cognition and Emotion, 33(2), 231-244. [DOI: 10.1080/02699931.2018.1443433]
Jan, T. G., & Khan, S. M. (2023). A systematic review of research dimensions towards dyslexia screening using machine learning. Journal of The Institution of Engineers (India): Series B104(2), 511-522. ‏ [DOI:10.1007/s40031-023-00853-8]
Kaufman, S. B., DeYoung, C. G., Gray, J. R., Jiménez, L., Brown, J., & Mackintosh, N. (2010). Implicit learning as an ability. Cognition, 116(3), 321-340. [DOI:10.1016/j.cognition.2010.05.011]
Khakzad, F., Dehghani, M., & Razi, J (2016). Comparison of implicit learning and academic achievement in multiple grade classes in primary schools. Journal of Applied Psychological Research, 7(1), 41-56. [DOI:10.22059/japr.2016.58190]
Kim, K. M., & Godfroid, A. (2023). The interface of explicit and implicit second-language knowledge: A longitudinal study. Bilingualism: Language and Cognition, 26(4), 709-723. [DOI:10.1017/S1366728922000773]
King, A. J. (2009). Visual influences on auditory spatial learning. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 364(1515), 331-339. [DOI:10.1098/rstb.2008.0230]
Lister, K., Pearson, V. K., Collins, T. D., & Davies, G. J. (2021). Evaluating inclusion in distance learning: a survey of university staff attitudes, practices and training needs. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 34(3), 321-339. [DOI;10.1080/13511610.2020.1828048]
Lockwood, A. B., Farmer, R. L., Winans, S., & Sealander, K. (2021). Specific learning disability identification practices in the USA: a survey of special education administrators. Contemporary School Psychology,12, 1-10. https://osf.io/wcuvz/.
Nakayama, K., & Martini, P. (2011). Situating visual search. Vision research, 51(13), 1526-1537.[DOI:10.1016/j.visres.2010.09.003]
Narimani, M., Sahebgharan fard, M., & Nokhostin Goldoost, A. (2023). Comparing the effectiveness of the model based on progress motivation and social skills training on academic self-efficacy in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 12(3), 91-81. (Persian) [DOI: 10.22098/jld.2023.12901.2095]
Ogawa, H., & Watanabe, K. (2011). Implicit learning increases preference for predictive visual display. Attention, Perception, & Psychophysics, 73, 1815-1822. [DOI:10.3758/s13414-010-0041-2]
Parveen, N., & Baig, M. M. (2021). Role of social issues and HRD in specific learning disability (SLD) dyslexia. International Journal of Reflective Research in Social Sciences,4(1),15-17. https://www.reflectivejournals.com/archives/2021/vol4issue1/A/4-1-8
Pina Rodrigues, A., Castelo-Branco, M., & Van Asselen, M. (2021) Disrupted Spatial Organization of Cued Exogenous Attention Persists into Adulthood in Developmental Dyslexia. Front. Psychol. 12:769237. [DOI:10.3389/fpsyg.2021.769237].
Pižorn, K., & Babuder, M. K. (2022). Teaching English as a foreign/second language student with specific learning difficulties. Center for Educational Policy Studies Journal, 12(4), 7-11. [DOI:10.26529/cepsj.1575]
Pourmohammadi Amlashi, N., & Ghafourian, M. (2020). The importance and role of shared language items and linguistic links in teaching Persian to non-Persian speakers: Case study of Hindi and Urdu language learners. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 9(20), 307-329. [DOI:10.30479/jtpsol.2022.15248.1524]
Rezai, s (2021). Designing the model of academic performance in students with disabilities based on spatial cueing, implicit learning and visual searching. [ Thesis], Payame Noor University, Tehran, Iran. (Persian)
Savani, K., Morris, M. W., Fincher, K., Lu, J. G., & Kaufman, S. B. (2022). Experiential learning of cultural norms: The role of implicit and explicit aptitudes. Journal of Personality and Social Psychology, 123(2), 272.[DOI:10.1037/pspa0000290]
Stoodley, C. J., Ray, N. J., Jack, A., & Stein, J. F. (2008). Implicit learning in control, dyslexic, and garden‐variety poor readers. Annals of the New York Academy of Sciences, 1145(1), 173-183. [DOI:10.1196/annals.1416.003]
Valdois, S. (2022). The visual attention span deficit in developmental dyslexia: Review of evidence for a visual attention based deficit. Dyslexia, 28(4), 397-415. [DOI:10.1002/dys.1724]
Willcutt, E.G., Boada, R., Riddle, M.W., Chhabildas, N., DeFries, J.C., & Pennington, B.F. (2011). Colorado Learning Difficulties Questionnaire: Validation of a Parent-Report Screening Measure. Psychological Assessment, 3, 778–791. [DOI: 10.1037/a0023290]
Williams, J. N., & Rebuschat, P. (2022). Implicit learning and second language acquisition: A cognitive psychology perspective. In The Routledge handbook of second language acquisition and psycholinguistics (pp. 281-293). Routledge.
Wolfe, J. M. (2001). Asymmetries in visual search: An introduction. Perception & psychophysics, 63, 381-389. [DOI:10.3758/BF03194406]