فراتحلیل اثربخشی مداخلات مبتنی بر هنر بر یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان ابتدایی دارای اختلالات یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی،دانشگاه بوعلی سینا،همدان،ایران.

10.22098/jld.2025.16898.2241

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر توصیف و تحلیل و نتیجه گیری کلی در خصوص اثربخشی مداخلات مبتنی بر هنر بر یادگیری و عملکرد تحصیلی مدانش آموزان ابتدایی دارای اختلالات یادگیری بود.
روش: روش پژوهش پیش رو فراتحلیل میباشد.جامعه آماری مطالعه شامل تمامی پایان نامه ها و مقالات انجام شده یک دهه اخیر در داخل کشور ایران بود که در پایگاه های داده ای نظیر ایران‌داک، پرتال جهاد دانشگاهی SID ، مگ‌ایران، نورمگز گوگل اسکلار و پورتال جامع علوم انسانی ISC در سال 1403 مورد جستجوی نظامند قرار گرفت.پس از مرور و دریافت پژوهش های مختلف بر اساس ملاک ورود و خروخ تعیین شده 12 مقاله وارد فرایند تحلیل شدند که برابر با 29 واحد فراتحلیل بود. همین طورتجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار CMA-3 انجام پذیرفت.
یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد که مقدار اندازه اثر ترکیبی در مدل ثابت برابر841/1و در مدل تصادفی برابر با 411/2است که از نظر آماری معنادار بود(p<0/05)و اندازه اثر کلی برای همه مطالعات در هر دو مدل، زیاد است. لذا می‌توان گفت مداخلات آموزشی مبتنی برهنر بر یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری تاثیر بالایی داشته است.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از فراتحلیل نشان داد که مداخلات مبتنی بر هنردرمانی دارای اثربخشی مثبتی بوده‌اند و بر یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری تأثیر می‌گذارد. با توجه به یافته های پژوهش به مربیان،معلمان ومسئولان مربوطه پیشنهاد میگردد جهت کاهش مشکلات یادگیری وتحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری از آموزش های مبتنی بر هنر بهره‌گیری کافی نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Meta-analysis of the Effectiveness of Art-Based Interventions on the Learning and Academic Performance of Elementary School Students with Learning disorde

نویسندگان [English]

  • Abolghasem Yaghoobi 1
  • faezeh irani 2
1 Professor, Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University , Hamedan, Iran
2 Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
چکیده [English]

Objective:The aim of this study was to describe, analyze, and draw general conclusions regarding the effectiveness of art-based interventions on the learning and academic performance of elementary school students with learning disorder.
Methods:This research used meta-analysis as its method, and the statistical population consisted of theses and articles conducted within Iran over the past decade. After reviewing and selecting studies based on established inclusion and exclusion criteria, 12 articles, corresponding to 29 meta-analytic units, were included in the analysis process. Data analysis was performed using CMA-3 software.
Results:The results of the analysis revealed that the combined effect size in the fixed model was 1.841, and in the random model, it was 2.411, both of which were statistically significant (p < 0.05). The overall effect size for all studies in both models was large. Therefore, it can be concluded that art-based educational interventions had a significant impact on the learning and academic performance of students with learning disorder.
Conclusion: It is recommended according to the results that educators, teachers, and relevant authorities make adequate use of art-based education to address and reduce the learning and academic challenges faced by students with learning disorder.
Keywords
Meta-analysis, art-based education, learning, academic performance, learning disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • art-based education
  • learning
  • academic performance
  • learning disorder