مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر مولفه‌های شناختی تفکر انتقادی و برنامه توالی واجی لیندامود بر توجه دانش‌آموزان نارساخوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

2 استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

3 استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

10.22098/jld.2025.17871.2265

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر مولفه‌های شناختی تفکر انتقادی و برنامه توالی واجی لیندامود بر توجه دانش‌آموزان نارساخوان بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات بنیادی و به لحاظ روش پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری، متشکل از کلیه دانش‌آموزان پسر مبتلا به اختلال نارساخوانی دوره ابتدایی شهرستان آران و بیدگل در سال تحصیلی 1402-1401 می‌باشند. در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه با استفاده از نرم افزار جی پاور و روش نمونه‌گیری دردسترس 45 نفر انتخاب گردید. جهت جمع‌آوری داده‌ها از آزمون خواندن و نارسا خوانی کرمی نوری و مرادی (2006) و پرسشنامه توجه چامبلس و گالاس (1997) بهره گرفته شد. در این پژوهش پروتکل مولفه‌های شناختی تفکر انتقادی اقتباس از مقاله بزانیلا (2019) طی 17 جلسه 90 دقیقه‌ای در هفته (هفته‌ای 2جلسه) اجرا شد همینطور پروتکل توالی واجی لیندامود نیز طی 16 جلسه 90 دقیقه‌ای در هفته (هفته‌ای 2جلسه) اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که بین اثربخشی آموزش مبتنی بر مولفه های شناختی تفکر انتقادی و برنامه توالی واجی لیندامود بر توجه دانش آموزان نارسا خوان تفاوت وجود دارد (05/0P<).

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparing the Effectiveness of Education based on the Cognitive Components of Critical Thinking and the Lindamod Phonological Sequence Program on the Attention of Dyslexic Students

نویسندگان [English]

  • Mahsa Arian Nezhad 1
  • Seyedeh Olia Emadian 2
  • Shaban Heydari 3
1 PHD student in education psychology, Department of educational psychology, Sari.C., Islamic Azad University, Sari, iran
2 Department of Psychology, Sar.C., Islamic Azad University, Sari, Iran.
3 Department of Psychology, Sar.C., Islamic Azad University, Sari, Iran
چکیده [English]

The aim of the present study was to compare the effectiveness of education based on cognitive components of critical thinking and the Lindamod phonological sequence program on the attention of dyslexic students. The current research is of the basic research type and in terms of the research method, it is a quasi-experimental type with a pre-test, post-test and follow-up plan with a control group. The statistical population consists of all male students suffering from dyslexia in the elementary school of Aran and Bidgol in the academic year of 1402-1401. In this research, 45 people were selected to determine the sample size using Gpower software and the available sampling method. In order to collect data, the reading and dyslexia test of Karmi Nouri and Moradi (2006) and the attention questionnaire of Chambless and Gallas (1997) were used. In this research, the protocol of the cognitive components of critical thinking, adapted from Bezanila's article (2019), was implemented during 17 sessions of 90 minutes per week (2 sessions per week), as well as the phonological sequence protocol of Lindamode was also implemented during 16 sessions of 90 minutes per week (2 sessions per week). Analysis of variance with repeated measures was used to analyze the data. The results showed that there is a difference between the effectiveness of education based on the cognitive components of critical thinking and the Lindamod phonetic sequence program on the attention of students with poor reading ability (P<0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive components of critical thinking
  • Lindamode phonological sequence program
  • attention
  • dyslexic students