ترسیم نقشه علمی پژوهش‌های نارساخوانی با تأکید بر روندها، الگوها و جهت‌گیری آینده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.

2 گروه علم‌ اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

3 گروه روانشناسی بالینی-تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.22098/jld.2025.17405.2252

چکیده

هدف: هدف این مطالعه شناسایی روندها، الگوها و تأثیرات تحقیقات در حوزه نارساخوانی بین سال‌های 2015 تا 2024 بود.
روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی-کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مقالات پژوهشی با موضوع نارساخوانی نمایه شده در پایگاه وب جهانی علوم (wos) در بازه زمانی 2024-2015 بود. نمونه آماری نیز شامل تعداد 7851 مقاله بود. برای مصورسازی از نرم‌افزارهای «وی.او.اس.ویوئر»، برنامه R و بیبلیوشاینی، رابط مبتنی بر وب کتابخانه بیبلیومتریکس، استفاده گردید.
یافته‌ها: 18959 کلیدواژه در این تحلیل یافت شدند که 2236 کلیدواژه در 6 خوشه اصلی مورد تحلیل هم‌واژگانی قرار گرفت. کلیدواژه‌های Dyslexia»، «Learning disability»، «Language»، «Students»، «Developmental dyslexia» «Phonological awareness» بیشترین بسامد را در مدارک مرتبط با نارساخوانی به خود اختصاص داده‌اند. کشورهای آمریکا، انگلستان و فرانسه در بیشتر موضوعات برتر این حوزه فعالیت داشته‌اند. دانشگاه‌های هاروارد، دانشگاه ایالتی فلوریدا و کالیفرنیا نیز بیشترین مشارکت و همکاری بین‌المللی را در موضوعات نارساخوانی به خود اختصاص داده‌اند. شبکه همکاری کشورها نیز شامل 9 خوشه همکاری بود.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که تولیدات علمی مرتبط با نارساخوانی در سال‌های اخیر صعودی بوده و بویژه در آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا متمرکز بود. کشورهای آسیای (به استثنای چین)، آفریقایی و آمریکای جنوبی سطح نسبتاً پایینی از تحقیقات را در این زمینه نشان دادند. به عبارت دیگر، تحقیقات نارساخوانی در کشورهای توسعه‌یافته متمرکز است و نیاز به افزایش همکاری‌های بین‌المللی، به‌ویژه با کشورهای در حال توسعه، احساس می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Mapping the scientific landscape of Dyslexia research in focusing on trends, patterns, and future directions

نویسندگان [English]

  • Mehdi Rezaei 1
  • Mahmood Sangari 2
  • Mohammad Mahdi Shariat Bagheri 3
1 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran
2 Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran
3 Department of Clinical-Educational Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: This study aimed to examine the trends, patterns, and impacts of research in dyslexia from 2015 to 2024.
Methods: The present study was a descriptive-applied research. The study population consisted of all research articles on dyslexia indexed in the Web of Science (WOS) database between 2015 and 2024. The statistical sample included a total of 7,851 articles. For visualization, the following software tools were used: VOSviewer, R programming, and Biblioshiny—a web-based interface of the Bibliometrix library
Results: 18,959 keywords were found in this analysis, of which 2,236 keywords were analyzed for co-occurrence in 6 main clusters. The keywords "Dyslexia," "Learning disability," "Language," "Students," "Developmental dyslexia," and "Phonological awareness" had the highest frequency in the documents related to dyslexia. The countries United States, United Kingdom, and France were the most active in the top research topics in this domain. Harvard University, Florida State University, and the University of California had the highest level of international collaboration and contributions in dyslexia-related research. The international collaboration network also comprised nine distinct collaboration clusters.
Conclusions: The results of this study revealed that scientific publications related to dyslexia have been on the rise in recent years, particularly concentrated in North America, Europe, and Australia. Asian (excluding China), African, and South American countries showed a relatively low level of research in this field. In other words, dyslexia research is primarily concentrated in developed countries, highlighting the need for increased international collaboration, especially with developing nations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning disorder
  • Dyslexia
  • scientometric analysis
  • science mapping
  • WOS