آ
-
آزمون استروپ
مقایسه عملکرد استروپ در دان شآموزان دارای اختلال یادگیری با دانش آموزان عادی [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 138-158]
-
آزمون هوشی وکسلر- 4
کاربرد چهارمین ویرایش آزمون هوشی وکسلر کودکان در تشخیص اختلال زبان نوشتاری و ریاضی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 59-75]
-
آگاهی واج شناختی
تأثیر آموزش آگاهی واج شناختی بر سرعت، دقت و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 38-53]
-
آموزش به کمک کامپیوتر
مقایسه ی اثربخشی سه شیوه ی آموزش مستقیم، آموزش به کمک کامپیوتر و ترکیبی بر کاهش مشکلات دانش آموزان دارای اختلال ریاضی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 76-100]
-
آموزش ترکیبی
مقایسه ی اثربخشی سه شیوه ی آموزش مستقیم، آموزش به کمک کامپیوتر و ترکیبی بر کاهش مشکلات دانش آموزان دارای اختلال ریاضی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 76-100]
-
آموزش توجه
اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 92-106]
-
آموزش فراشناختی
اثر آموزش فراشناختی حلّ مسئله بر ناتوانی یادگیری ریاضی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 40-58]
-
آموزش مستقیم
مقایسه ی اثربخشی سه شیوه ی آموزش مستقیم، آموزش به کمک کامپیوتر و ترکیبی بر کاهش مشکلات دانش آموزان دارای اختلال ریاضی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 76-100]
ا
-
اختلالات یادگیری
مقایسه عملکرد استروپ در دان شآموزان دارای اختلال یادگیری با دانش آموزان عادی [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 138-158]
-
اختلالات یادگیری
شیوع اختلالات ریاضی در دانش آموزان کلاس های دوم و چهارم ابتدایی شهرستان اراک و راه های کاهش آن [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 28-44]
-
اختلالات روان پزشکی
مقایسه ی نیم رخ جنسیتی اختلالات روان پزشکی هم بود با اختلال خواندن (مطالعه ی کیفی) [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 6-27]
-
اختلال یادگیری
کاربرد چهارمین ویرایش آزمون هوشی وکسلر کودکان در تشخیص اختلال زبان نوشتاری و ریاضی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 59-75]
-
اختلال یادگیری
اثر بخشی نوروفیدبک بر اختلال یادگیری همراه با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 123-158]
-
اختلال یادگیری
مقایسه ی ادراک دیداری حرکتی کودکان دارای اختلال یادگیری و عادی در آزمون بندرگشتالت [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 116-135]
-
اختلال یادگیری ریاضی
اثر بخشی توان بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی(حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 91-115]
-
اختلال خواندن
مقایسه ی حافظه ی فعال بین دانش آموزان نارساخوان و دانش آموزان عادی [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 6-17]
-
اختلال خواندن
مقایسه ی نیم رخ جنسیتی اختلالات روان پزشکی هم بود با اختلال خواندن (مطالعه ی کیفی) [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 6-27]
-
اختلال خواندن
اثر بخشی بازی درمانی گروهی به شیوه ی شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال خواندن [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 140-153]
-
اختلال ریاضی
کاربرد چهارمین ویرایش آزمون هوشی وکسلر کودکان در تشخیص اختلال زبان نوشتاری و ریاضی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 59-75]
-
اختلال ریاضی
مقایسه ی اثربخشی سه شیوه ی آموزش مستقیم، آموزش به کمک کامپیوتر و ترکیبی بر کاهش مشکلات دانش آموزان دارای اختلال ریاضی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 76-100]
-
اختلال ریاضی
اثر بخشی آموزش کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 101-122]
-
اختلال ریاضی
مقایسه ی بیحوصلگی در افراد مبتلابه اختلال ریاضی، اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و افراد عادی [دوره 2، شماره 3، 1392-1391]
-
اختلال ریاضی
شیوع اختلالات ریاضی در دانش آموزان کلاس های دوم و چهارم ابتدایی شهرستان اراک و راه های کاهش آن [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 28-44]
-
اختلال ریاضی
مقایسه ی اثر بخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 154-176]
-
اختلال زبان نوشتاری
کاربرد چهارمین ویرایش آزمون هوشی وکسلر کودکان در تشخیص اختلال زبان نوشتاری و ریاضی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 59-75]
-
اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
اثر بخشی نوروفیدبک بر اختلال یادگیری همراه با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 123-158]
-
اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
مقایسه ی بیحوصلگی در افراد مبتلابه اختلال ریاضی، اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و افراد عادی [دوره 2، شماره 3، 1392-1391]
-
ادراک دیداری حرکتی
مقایسه ی ادراک دیداری حرکتی کودکان دارای اختلال یادگیری و عادی در آزمون بندرگشتالت [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 116-135]
ب
-
بازی درمانی
اثر بخشی بازی درمانی گروهی به شیوه ی شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال خواندن [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 140-153]
-
بازی ریتمیک
اثربخشی بازی های حرکتی ریتمیک (موزون) بر میزان کارکردهای اجرایی کودکان با ناتوان یهای یادگیری عصب روان شناختی تحولی پیش از دبستان [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 53-77]
-
بی حوصلگی
مقایسه ی بیحوصلگی در افراد مبتلابه اختلال ریاضی، اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و افراد عادی [دوره 2، شماره 3، 1392-1391]
-
برنامه ی تلفیقی روانی آموزشی
اثربخشی برنامه ی تلفیقی روانی - آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه ی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 6-24]
پ
-
پای هی تحصیلی
شیوع اختلالات ریاضی در دانش آموزان کلاس های دوم و چهارم ابتدایی شهرستان اراک و راه های کاهش آن [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 28-44]
-
پذیرش و تعهد و تنظیم هیجان
مقایسه ی اثر بخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 154-176]
-
پردازش اطلاعات حسی
نارسایی های پردازش اطلاعات حسی در کودکان مبتلا به ناتوان یهای یادگیری [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 25-42]
-
پردازش هیجانی
اثر بخشی آموزش کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 101-122]
-
پیشرفت تحصیلی
اثر بخشی توان بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی(حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 91-115]
ت
-
تاب آوری و سلامت روان
مقایسهی تاب آوری، رضایت زناشویی و سلامت روان در والدین با کودکان دارای ناتوانی یادگیری و عادی [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 120-137]
-
تست بندر گشتالت
مقایسه ی ادراک دیداری حرکتی کودکان دارای اختلال یادگیری و عادی در آزمون بندرگشتالت [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 116-135]
-
تکانشوری
اثر بخشی آموزش کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 101-122]
-
تنظیم هیجان
مقایسه ی تنظیم هیجان و مکانیسمهای دفاعی در مادران دارای دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 54-72]
ح
-
حافظه ی فعال
مقایسه ی حافظه ی فعال بین دانش آموزان نارساخوان و دانش آموزان عادی [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 6-17]
-
حرکات درشت
تأثیر آموزش حرکات درشت و ظریف بر کاهش علائم نارساخوانی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 25-39]
-
حرکات ظریف
تأثیر آموزش حرکات درشت و ظریف بر کاهش علائم نارساخوانی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 25-39]
-
حل مسئله ی ریاضی
اثر آموزش فراشناختی حلّ مسئله بر ناتوانی یادگیری ریاضی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 40-58]
-
حواس پرتی
اثر بخشی آموزش کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 101-122]
خ
-
خودآموزی کلامی
اثربخشی خودآموزی کلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 43-52]
د
-
درک مطلب
تأثیر آموزش آگاهی واج شناختی بر سرعت، دقت و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 38-53]
-
دقت
تأثیر آموزش آگاهی واج شناختی بر سرعت، دقت و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 38-53]
ر
-
رشد اجتماعی
مقایسه ی ویژگی های رفتاری و رشد اجتماعی کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 124-139]
-
رضایت زناشویی
مقایسهی تاب آوری، رضایت زناشویی و سلامت روان در والدین با کودکان دارای ناتوانی یادگیری و عادی [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 120-137]
ز
-
زمان
واکنش
مقایسه عملکرد استروپ در دان شآموزان دارای اختلال یادگیری با دانش آموزان عادی [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 138-158]
س
-
سازگاری
مقایسه ی اثر بخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 154-176]
-
سازگاری اجتماعی
اثربخشی خودآموزی کلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 43-52]
-
سبک تبیین
بدبینانه
اثربخشی برنامه ی تلفیقی روانی - آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه ی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 6-24]
-
سبکهای یادگیری
مقایسهی سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 82-102]
-
سرعت
تأثیر آموزش آگاهی واج شناختی بر سرعت، دقت و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 38-53]
ع
-
عملکرد ریاضی
اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 92-106]
ف
-
فراتحلیل
فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی و آموزشی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری ریاضی [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 61-81]
-
فرسودگی تحصیلی
مقایسه ی وجدان تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 18-37]
-
فرنالد و نوروفیدبک و الکتروآنسفالوگرافی
مقایسه ی اثربخشی نورفیدبک و روش چند حسی فرنالد بر هوش کودکان مبتلا به اختلال نارساخوانی [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 103-123]
ک
-
کارکردهای اجرایی
اثربخشی بازی های حرکتی ریتمیک (موزون) بر میزان کارکردهای اجرایی کودکان با ناتوان یهای یادگیری عصب روان شناختی تحولی پیش از دبستان [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 53-77]
-
کارکردهای اجرایی
اثر بخشی توان بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی(حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 91-115]
-
کمک طلبی
مقایسه ی رفتارهای کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان عادی و دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 107-119]
-
کنترل تکانه
اثر بخشی آموزش کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکانشوری و حواس پرتی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 101-122]
-
کنترل عواطف
مقایسه ی ناگویی خلقی وکنترل عواطف در مادران دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 6-24]
-
کودکان- اختلالات یادگیری- تست دیداری
– حرکتی بندرگشتالت
مقایسه ی عملکرد کودکان با و بدون اختلالات یادگیری در آزمون دیداری – حرکتی بندرگشتالت [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 78-91]
م
-
مداخلات روان شناختی و آموزشی
فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی و آموزشی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری ریاضی [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 61-81]
-
مشکلات رفتاری
اثر بخشی بازی درمانی گروهی به شیوه ی شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال خواندن [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 140-153]
-
مکانیسمهای دفاعی
مقایسه ی تنظیم هیجان و مکانیسمهای دفاعی در مادران دارای دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 54-72]
ن
-
ناتوانی یادگیری
نارسایی های پردازش اطلاعات حسی در کودکان مبتلا به ناتوان یهای یادگیری [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 25-42]
-
ناتوانی یادگیری
مقایسه ی ناگویی خلقی وکنترل عواطف در مادران دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 6-24]
-
ناتوانی یادگیری
اثر آموزش فراشناختی حلّ مسئله بر ناتوانی یادگیری ریاضی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 40-58]
-
ناتوانی یادگیری
مقایسه ی وجدان تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 18-37]
-
ناتوانی یادگیری
مقایسه ی تنظیم هیجان و مکانیسمهای دفاعی در مادران دارای دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 54-72]
-
ناتوانی یادگیری
اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش های چندگانه ی گاردنر بر میزان خطاهای املای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری پایه ی سوم ابتدایی شهر اصفهان [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 45-60]
-
ناتوانی یادگیری
مقایسهی سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 82-102]
-
ناتوانی یادگیری
مقایسه ی ویژگی های رفتاری و رشد اجتماعی کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 124-139]
-
ناتوانی یادگیری املا
اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش های چندگانه ی گاردنر بر میزان خطاهای املای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری پایه ی سوم ابتدایی شهر اصفهان [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 45-60]
-
ناتوانی یادگیری ریاضی
اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 92-106]
-
ناتوانی یادگیری ریاضی
فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی و آموزشی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری ریاضی [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 61-81]
-
ناتوانی یادگیری عصب
روان شناختی
اثربخشی بازی های حرکتی ریتمیک (موزون) بر میزان کارکردهای اجرایی کودکان با ناتوان یهای یادگیری عصب روان شناختی تحولی پیش از دبستان [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 53-77]
-
ناتوانی های یادگیری
اثربخشی برنامه ی تلفیقی روانی - آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه ی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 6-24]
-
ناتوانی های یادگیری
اثربخشی خودآموزی کلامی بر بهبود سازگاری اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 43-52]
-
ناتوانی های یادگیری
مقایسه ی حافظه ی فعال بین دانش آموزان نارساخوان و دانش آموزان عادی [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 6-17]
-
ناتوان یهای یادگیری و دان شآموز
مقایسه ی رفتارهای کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان عادی و دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 107-119]
-
نارسایی
نارسایی های پردازش اطلاعات حسی در کودکان مبتلا به ناتوان یهای یادگیری [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 25-42]
-
نارساخوان
تأثیر آموزش آگاهی واج شناختی بر سرعت، دقت و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 38-53]
-
نارساخوانی
تأثیر آموزش حرکات درشت و ظریف بر کاهش علائم نارساخوانی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 25-39]
-
نارساخوانی
مقایسه ی اثربخشی نورفیدبک و روش چند حسی فرنالد بر هوش کودکان مبتلا به اختلال نارساخوانی [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 103-123]
-
ناگویی خلقی
مقایسه ی ناگویی خلقی وکنترل عواطف در مادران دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 6-24]
-
نیم رخ جنسیتی
مقایسه ی نیم رخ جنسیتی اختلالات روان پزشکی هم بود با اختلال خواندن (مطالعه ی کیفی) [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 6-27]
-
نوروفیدبک
اثر بخشی نوروفیدبک بر اختلال یادگیری همراه با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی [دوره 2، شماره 2، 1392-1391، صفحه 123-158]
و
-
والدین کودکان ناتوان از یادگیری
مقایسهی تاب آوری، رضایت زناشویی و سلامت روان در والدین با کودکان دارای ناتوانی یادگیری و عادی [دوره 2، شماره 1، 1392-1391، صفحه 120-137]
-
وجدان تحصیلی
مقایسه ی وجدان تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری [دوره 2، شماره 3، 1392-1391، صفحه 18-37]
-
ویژگی های رفتاری
مقایسه ی ویژگی های رفتاری و رشد اجتماعی کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 124-139]
-
ویژگیهای شخصیتی
مقایسهی سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 82-102]
ه
-
هم بودی
مقایسه ی نیم رخ جنسیتی اختلالات روان پزشکی هم بود با اختلال خواندن (مطالعه ی کیفی) [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 6-27]
-
هوشهای گاردنر
اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش های چندگانه ی گاردنر بر میزان خطاهای املای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری پایه ی سوم ابتدایی شهر اصفهان [دوره 2، شماره 4، 1392-1391، صفحه 45-60]
عبارت مورد نظر شما با هیچ یک از موارد همخوانی ندارد